Connect with us

technokrata

Bajor virsli – BMW X3 menetpróba

Garázs

Bajor virsli – BMW X3 menetpróba

A kissé nyers első szériából gyúrtak egy sokkal kifinomultabbat. Vezettük az új X3-at.

1999-ig hátsókerekes szedánok és sportkupék adták a BMW kínálatának zömét, majd egy huszárvágással átírták a modell-listát, és a jól bevált szériák közé betuszkoltak egy terepjárót, azaz valami terepjárófélét, az X5-öst. Borítékolni lehetett, hogy az egyre sikeresebb SUV-kategóriát idővel más darabokkal is megcélozzák; mindössze négy évet kellett várni az X3-asra, aminek akkoriban nem is volt ellenfele a prémiumszegmensben.

Majd lett Audi és Mercedes is, és a kissé fapados, nem éppen kifinomultságáról híres bajor kezdett öregnek hatni a friss hódítók között. Hét év jutott neki, idén végre megjött az utód. A formánál a mostani X5 lehetett a kiindulási alap: amolyan magasított kombikaraktert adtak neki, s feldobták néhány terepjárós kiegészítővel: műanyag borítást formáltak a kerékjáratokra és a lökhárítók aljára, tettek rá egy szolid tetősínt is.

Minden autó meghízik modellváltáskor, a BMW sem kivétel:, 7,8 cm-rel hosszabb (4648 mm), 2,5 cm-rel szélesebb (1881 mm). Viszont – a divatnak megfelelően – lejjebb hozták a tetejét 1,4 centivel (1661 mm). A tengelytávba 1,5 cm-t (2810 mm) toldottak be. Új a futómű, elöl kettős ágyazású lengőkarhoz csatlakozik a McPherson rugóstag, hátul öt független lengőkar dolgozik. Ez az első olyan X-es gép, ahol bevetik az elektromechanikus, sebességfüggő rásegítésű szervokormányt, amit még meg lehet fejelni változó karakterisztikájú sportos karakterű kormánnyal (Variable Sports Steering) is.

Javult az anyagminőség

Acélrugókon ül az acélkasztni, az extralistán szerepel az útfelülethez és a pilóta stílusához adaptív módon alkalmazkodó dinamikus lengéscsillapító-szabályzás (Dynamic Damper Control). Sokat finomodott az utastér, talán ezt a változást értékelik majd legtöbbre a vásárlók, sokkal jobb az anyagminőség, tetszetősebbek a felületek. Nem hiányzik a fabetét és az alumínium, a bútorzatot teljes bőrkárpittal is meg lehet rendelni. Némileg átrajzolták a szokásos két nagy kerek órával kialakított, matt fekete hátterű műszerfalat, s a vezető felé fordított, nagy kijelzős középkonzolt, de a kialakítás olyan, hogy az elődöt ismerő vezető csukott szemmel is megtalál mindent.

Rendelhető hozzá dupla üvegtető, az információkat a szélvédőre vetítő Head-Up display, adaptív kanyarvilágítás és az útviszonyokat felmérő fényszóróasszisztens. Kicsivel több tér jut a térdeknek a második sorban, az 550 literesre duzzasztott csomagteret 40:20:40 arányban dönthető hátsó támlák határolják; a teljes raktérkapacitás 1600 liter. Használhatóság szempontjából sokat lépett előre, hiszen több a rekesz, jobban használhatók a  pohártartók.

Az új X3 motorválasztéka egyelőre nem mondható gazdagnak, hiszen egy benzinest és egy dízelt találunk a palettán.  Aki az Ottó-motorért rajong, a 35i típusjelű, háromliteres, változó vezérléses, ikerturbós, 306 lovas, 400 Nm nyomatékú hathengeressel kényeztetheti magát, ehhez nyolcfokozatú automataváltó jár. 5,7 másodperces 100 km/órára gyorsulása sportkocsihoz illő teljesítmény, s nem rossz a 245 km/órás végsebesség sem. Ehhez képest bagatell a 8,8 l/100 km-es átlagfogyasztás.

Übertakarékos dízel

A dízel sokkal szolidabb, de talán ezzel sem vall szégyent, legfeljebb a hatalmas utánfutót vontatók körében nem lesz majd népszerű: a turbós, közös csöves négyhengeres a kétliteres motorméretből 184 LE-t és 350 Nm-t hoz ki. Ehhez alapként hatgangos kéziváltót csatolnak, ám a benzinesnél megismert nyolcfokozatú automata is ott van az opciós listán. A dízel igazi éhenkórász, a katalógus szerint 5,6 l/100 km átlagfogyasztással beéri.

A környezettudatosság jegyében valamennyi X3-asnál alapból jár az automata motorleállító (start/stop) funkció. Most csak egyféle hajtásrendszer, xDrive összkerékhajtás lehet a BMW X3 alatt: az alapbeállítás, hogy a nyomaték 40 százaléka előre, 60 százaléka hátra megy, de lehet olyan extrém helyzet, amikor az erő 80 százaléka hátra csoportosul. Természetesen elektronikai segédberendezések garmadája segíti az ügyetlen és a vakmerő pilótákat; dinamikus menetstabilizáló és vonóerő-szabályzó, kanyarbeli fékszabályzó, fékasszisztens, emelkedőn való elindulást segítő, hogy csak a fontosabbakra fókuszáljunk.

Az Amerikában (Spartanburg) gyártott X3-as már kapható itthon, és ahogy azt a leleplező bemutatót követően írtuk, a dízelt 11,8, a benzinest 16,9 millió forintra tartják.



Szólj hozzá!

További Garázs

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés