Connect with us

technokrata

Még nem késő téli gumira váltani

Garázs

Még nem késő téli gumira váltani

Az elmúlt pár nap tán a kétkedőket is rádöbbentette: igen, itt volna a tél. Gumi + időjárás.

Felhős, csapadékos idő van. Meg hideg. Fagyos. Sok egyéb mellett a közlekedést is megnehezíti, néha el is lehetetleníti. Meg hamar sötétedik, rosszak a látási viszonyok, csúszik az út, nem kevés a baleset, veszélyes a téli autózás. Pláne nyári gumin. Az elmúlt pár napban azok is a fejükhöz kaptak, s rohantak a szervizekbe, akiknek ez a mondat egyik fülökön be, a másikon ki: +7 fok alatt jobban tapad a téli abroncs.

Reméljük, olvasóink közül (meg úgy általában is) a lehető legkevesebben gondolják úgy, hogy ez csak szöveg. Meg ők olyan jól tudnak vezetni, hogy tökmindegy, milyen a gumi és az út. Sőt mindenki más hibáját is korrigálják azzal, hogy ők aztán Fittipaldi, Schumacher és Carlos Sainz egyszerre, nyilván. Ezernyi teszt bizonyította már, hogy a téli gumi mennyivel biztonságosabb. Aki spórszempontból szavazza le, az is helytelenül kombinál, hiszen egy nyári és egy téli szett vélhetően ugyanannyi időre és km-re elég, mint mondjuk kettő nyári.

De már egy koccolás – szerencsésen – csak a szemközti padkán, szerencsétlenül más autókba, egyéb tereptárgyakba, csúszás az árokba is súlyos javítási költségekkel írja felül az elképzelést. Négyévszakos gumi? Hóban, jeges felületen felejtős. Persze nagyon nem mindegy, ki hol, milyen körülmények közepette autózik, de a legbiztonságosabb, ha télen téli gumin, és passz. Még nem rak(at)tad fel? Ideális esetben így kő:

Előkerülnek a tárolt köpenyek, átnézés, ellenőrzés, majd egy kis kenés, miután a nyáriak lejöttek.

Legalább négy mm legyen a profilmélység.

A levetett kerekeket jelöljük be, hogy tavasszal…

Téli föl, nyomatékkulccsal meghúzás.

Ha a boltban azt mondják egy gumira, hogy téli, de ilyesmi jel nincs rajta, ne nagyon vegyük meg.

A megfelelő guminyomásnak is érdemes utánanézni.

Fújjuk a gyári értékre.

Közben a fagyállósítás is indokolt.

A letett kerék pedig megy a mosóba, hogy…

… aztán szárazra törölve várja a tavaszt…

… a barátaival együtt.

És, hogy mi legyen kéznél feltétlen? A szokásos holmik: jégkaparó, kislapát, seprű, páramentesítő, jégoldó, rongyok, esetleg pár liter tartalék üzemanyag, sose lehet tudni. Plusz takaró, zseblámpa, sapka, sál, kesztyű. Ásványvíz. Fontos, hogy miután bemelegedett az autó, ne nagykabátban vezessünk, ami akadályoz a kormányzásban, lányok-asszonyok pedig mindenképp felejtsék el a tűsarkúban bénázást a csúszós pedálokon – életveszélyes.

Csak ajánlani tudom így most a tél elején, hogy mindenki keressen egy olyan helyet, parkolót, teret, ahol semmitől és senkitől nem zavartatva próbálgathatja ki, hogy csúszik az autó, mit csinál a belekormányzásra, kézifékre (…), fékezésre, hirtelen manőverezésre – amúgy igen, hülyén hangzik, de hóban-jégen igyekezzünk ne kormányozni és fékezni, vagy a lehető legóvatosabban és semmi hirtelen mozdulat.

Csöppet melegszik az idő

Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzése szerint péntek estig felhős, párás, ködös marad az idő, északon-északnyugaton -1, +3, délen-délkeleten 4-10 fok lesz. Szombaton kisüthet a nap, elszórtan hózáporra számíthatunk. Vasárnap a napsütést követően délutántól beborul az ég, de csapadék nem várható. Hétfőn és kedden borongós, párás időre van kilátás többfelé, több alkalommal esővel, eleinte főként északkeleten havas eső, hó is lehet.

A legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet eleinte -3, -10, majd -4, +5 fok között alakul, de a hétvégén vastag hótakaróval borított tájakon -15 fok is lehet. A legmagasabb nappali hőmérséklet szombaton és vasárnap +2, -3, hétfőn 2, 9, kedden 5, 10 fok között alakul.



Szólj hozzá!

További Garázs

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés