Connect with us

technokrata

Legjobb egyterű 2010

Garázs

Legjobb egyterű 2010

Melyik a kedvenc kisbuszunk? Jött valami átütő újdonság? Automobil-véleménycsokor, 5. rész.

Az év kisautójának a Suzuki Swiftet választottuk (a VW Polo és a Citroën DS3 mellett), a legjobb kompaktnak a Skoda Octaviát (a VW Golf és a Mazda3 előtt), középkategóriás kedvencünk a Skoda Superb (no meg a Citroën C5).

Hobbiterepjárós befutónk a Dacia Duster (olyan nagyágyúkat oktatva, mint egy Honda CR-V vagy egy BMW X3). Utolsóként külön az egyterűeket pécéztük ki magunknak, míg az “egyebeket”, mint kabrió, roadster, sportkocsi, nagy- és luxusautó, valamint hibrid a végelszámoló best of-anyagunkban érintjük majd.

A mini-, kompakt- és “normál” MPV-k kasztjába a frissítettek mellett idén a következő újdonságok érkeztek: Chevrolet Orlando (bár ő félig 2011-es modell), Ford C-Max, Hyundai ix20 és Kia Venga, Mazda5 (Magyarországon szintén csak jövőre), Opel Meriva, Peugeot 5008, Seat Alhambra és Volkswagen Sharan, Toyota Verso-S (?).

Várkonyi Gábor: Jó munkához idő kell

1. Seat Alhambra/Volkswagen Sharan
2. Ford S-Max
3. Chrysler Voyager

Jó munkához idő kell: özönvíz előtti alapokhoz köthető az első Sharan technikája, igaz, többször volt módosítva, mint ahány bogár kenődik szét hatalmas szélvédőjén egy nyári balatoni túra alatt. Az új viszont tényleg új, mindenben. 15 év után épp itt volt már az ideje. Tágas, a konszernmódihoz idomulva tökéletes kidolgozással, nemes anyagokkal, megszámlálhatatlan extrával és hajtáslánc-kombinációval. Az Alhambra pedig szinte jól is néz ki, már abban az értelemben, amit ebben a kategóriában ki lehet hozni a béna arányokból és adottságokból.

Az S-Max lehetne simán első is, csak az a fránya anyaghasználat a beltérben, az az, amivel nem tudok megbarátkozni. Az átlag alatti értékvesztés sem jó pont. Itt nagyjából véget is ér a hátrányok sora, a nagy Fordhoz is sokféle jó motort lehet kapni, illetve egy kicsit még csiszolni való duplakuplungos váltó is van a kínálatban. Vezetni ezt a legjobb, ez nem újdonság, negyedik modellévébe lépve is derekasan helytáll, nem utolsósorban a jól sikerült ráncfelvarrás miatt.

Nehezen lehetne beszélni a legjobb családi autókról a Voyager említése nélkül. Műszakilag messzebb van a tökéletestől, mint Magyarország az euró bevezetésétől, de variálhatósága a mai napig utolérhetetlen, mint ahogy kényelme is. Végső soron pedig ezek azok a szempontok, amik miatt ilyen autót vesz a zember.

Különdíjból ezúttal rögtön kettőt is kiosztanék, egyet a Multiplának, amit sajnos már nem gyártanak, béke poraira, ha egyszer lesznek gyermekeim, első dolgom lesz, hogy beszerzek egyet és felújítom. Ha nagyon megszalad a gyermek- és pénzmagáldás, akkor miniszterelnökünket követve a Multivant fogom preferálni. A maga módján ugyanakkora legenda, mint mondjuk a G Merci.

Vollner Károly: A minőségi testvérpáré az első pozíció

1. Kia Venga/Hyundai ix20
2. Ford S-Max
3. Opel Meriva

Van néhány dobogóra esélyes, amit még nem vezethettünk, ezért csak versenyen kívül merem őket értékelni; az új C-Max például minden valószínűség szerint odavág majd a mezőnynek, még inkább a Grand kivitel, amely  végre tolóajtóval könnyíti meg az utasok életét. Ugyanígy érzek az Alhambra/Sharan párossal kapcsolatban. Ezek hosszú idő után kaptak teljesen új technikát és köntöst, az autószalonokon megejtett rövid üléspróba alapján ki lehet jelenteni: megleckéztetés vár a konkurensekre.

Van itt nekünk viszont egy testvérpár, a Hyundai és a Kia kis egyterűi. Övék az első pozíció. Egyszerűek, szellemes a hátsó kialakításuk (lehet tologatni az ülést, több helyzetben rögzíteni a támlát), hajókoffernyi a néhány mozdulattal bővíthető raktér, négy ember terpeszkedhet az utastérben, jók a benzinesek és a dízelek (1,4 és 1,6 literes hengerűrtartalommal), és magától értetődő módon a minőség kifogástalan.

Az ezüstös Ford S-Maxot nagyon szeretik idehaza és Európa-szerte, jól sikerült, 2010-ben leheletnyit módosítottak az orrkialakításán. Öten kényelmesen elférnek benne elöl-hátul, kapható gyors és finom robotváltóval, dízelmotorral nagyon keveset eszik.

Harmadik helyet szerzett nálam a Meriva. A hátrafelé nyíló ajtóra építették a marketingkampányt, de azt hiszem, nem ezzel jutott el idáig – legalábbis nálam. Jópofa és egyszerűbbé teszi a beülést, meg van egy sor egyéb előnye (és persze néhány hátránya is), azonban a konstrukció egésze ügyes; jók a turbós benzinesek, talán sehol sem láttam még ilyen klasszul variálható középkonzolt, és a helykínálatban is ráver az elődjére, pedig az sem volt apró a maga kategóriájában.

Gellér Attila: A Merivát van miért megnézni

1. Opel Meriva
2. Kia Venga/Hyundai ix20
3. Ford C-Max

Rajzás. Ez van az egyterűs világban, egyre többen fociznak: kicsi, közepes, nagy, csak győzzük kategorizálni őket. Személy szerint azt gondolom, hogy teljesen feleslegesen szaporodnak. A nagy buszlimuzinoknak van értelmük, a kicsik helyett viszont könnyedén lehet jobb alternatívát találni.

A véleményemet akkor is tartom, ha éppenséggel most pont kis egyterűeket tettem a mezőny élére, de csak azért, mert minden listámnál a 2010-es újdonságokra próbálok koncentrálni. Ezek közül egyikre sem vágyom, családi autónak ezerszer inkább vennék egy kombit – az Opel Merivával sem vagyok teljesen kibékülve. Amiért mégis első lehet, az a szokatlan ajtókialakítása, van miért megnézni. Egyébként leves lenne.

Csipázom a nyomuló Kiát, a Venga (és a Hyundai ix20) is nagyon aranyos szerzet, a Ford pedig a C-Maxszal szokás szerint minőségi cuccot tett le az asztalra. A Ford amúgy különösen érdekes, itt a C-Max, amiből van nagyobb Grand C-Max is, jövőre jön a kisebb B-Max, és a kínálat másik végén ott az S-Max. Mellette meg a Galaxy. Hát, ők tudják.

Kántor István: Az 5008 is bizonyítja a Peugeot fejlődését

1. Peugeot 5008
2. Dacia Logan MCV
3. Ford S-Max

Sharant, Alhambrát, Orlandót, C-Maxot, Mazda5-öt nem vezettünk még. Az ix20 és a Venga furmányos kis családi mindenes, a Meriva nem rossz, de szerintem messze nem a legjobb (harmadik helye az Év autója-választáson jellemzi az évet).

Az S-Max és a Galaxy is kellemes darab, persze már egy-két (ár)kategóriával feljebb: remek hajtásláncok, vezethetőség, kisvárosnyi hely, minden, ami kell. Bronz. Ezüstöt tőlem akkor is kap a Logan MCV, ha nem a legbiztonságosabb/legszebb/legjobb minőségű/kidolgozású/hírű stb., hiszen elképesztően olcsó és ki tudja, miért, de használható a harmadik sora.

Aranyérmesem az 5008, amiről azt sem nagyon tudtam, hogy a világon van, míg bele nem ültem. A Citroën egyterűit is szeretem, ezúttal azonban a PSA másik márkája, a mese nincs, mind komolyabb autókat gyártó Peugeot fogott meg szimplán harmóniájával, kényelmével, sokoldalúságával, érzésre egész jó minőségével, szolgáltatásaival, ár/értékével.

Ahogy az ix20, Venga, Meriva hármast, úgy a Jazzt is említettük még a kisautós cikkben, szóval a Honda minijéről ezúttal se feledkezzünk meg teljesen: zseniális autó, várjuk belőle a frissítettet.



Szólj hozzá!

További Garázs

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés