Connect with us
Hirdetés

technokrata

Új korszak havas hajnalán

Garázs

Új korszak havas hajnalán

Rajtol a ralivébé, Svédországban bemutatkoznak az új WRC-k. Mindenki Loeb ellen.

Indul a 2011-es világbajnoki raliszezon, csütörtöktől vasárnapig Karlstad környékén, Svédországban ismerkedik az elit az új technikával. Mert ez a WRC már nem az a WRC: dobták a kétliteres motort, helyette mostantól kisebb lökettérfogatú (1.6), teljesítményre azonos (300 LE), de polgáribb nyomatékú (550-600 vs. 450 Nm) blokk mozgatja “nagy nehezen” a pilótástul és navigátorostul 1,2 tonna önsúlyú gépeket.

Se aktív hajtás, se központi diffi – a 4×4 persze marad, de elöl-hátul fix nyomatékkal. Kézifékezésnél (ami nem egyenlő a hóban-parkolóban majomkodással) kuplung old hátul. Nincs már kormányváltó sem, a hatfokozatú, félautomata szeki kapcsolgatásához el kell engedni a volánt.

Mi még az újdonság? A donor S2000-esekből kábé csak a váz és a bukócső érkezett változatlan formációban, minden más – más. A motor magasan, 6000-nél adja le max. erejét, a nyomatékcsúcs sem áll rendelkezésre 4000-as fordulat alatt. Üvöltés, csutka hangerő. Aztán a megint F1-ező Pirellit a Michelin váltja, mint hivatalos gumibeszállító, a kerékméret továbbra is 15 (murván), illetve 18 col (aszfalton).

A versenykörülmények között mingyá bemutatkozó új WRC-k egyike sem nőtte túl a 4 métert, a DS3 picikét rövidebb a Fiesta RS-nél. Szélességük 1820 mm-ben limitált. És még mielőtt rátérnénk a szezonnyitó előzetesébe, tisztázzuk, hogy a ralikrémbe visszatérő Mini (az ő Countryman WRC-jével) csupán májusban, Szardínián debütál (a spanyol Sordóval és a brit Wilksszel). Apropó, a versenynaptár így fest:

1. Svéd-rali > február 11-13.
2. Mexikói rali > március 4-6.
3. Portugál-rali > március 25-27.
4. Jordán-rali > április 14-16.
5. Szardíniai rali > május 6-8.
6. Argentin-rali > május 27-29.
7. Akropolisz-rali > június 17-19.
8. Finn-rali > július 29-31.
9. Német-rali > augusztus 19-21.
10. Ausztrál-rali > szeptember 9-11.
11. Francia-rali > szeptember 30-október 2.
12. Spanyol-rali > október 21-23.
13. Brit-rali > november 11-13.

És még egy kitérő: a WRC közben az IRC-t is figyeljük ám, különkösképp azért, mert szeptemberben Magyarországon turnézik (szeptember 9-11.), várjuk szeretettel.

Na de most már akkor Svéd-rali, melyet 1950 óta rendeznek. Tavaly a finn Hirvonen nyerte. Egyedüli nem skandinávként pedig ki más, mint a francia Loeb (2004-ben még a Xsarával). Az a Loeb, aki pár hónapja azt nyilatkozta, hogy az idei lesz az utolsó szezonja, meglátjuk. Mindenesetre zsinórban nyolcadik elsőségére tör…

Sebastien Loeb csapattársa egyben honfitárs utódja, Sebastien Ogier, mellettük meg még ketten törik be a C4-et váltó DS3-at: a 2003-as világbajnok norvég Petter Solberg és a Forma-1 2007-es legjobbja, a finn Kimi Räikkönen. Mr. Hollywood saját egyesületének színeiben és elmondása szerint a büdzsét véres verítékkel összerakva, a Jégember pediglen a más motorsportos szakágakban is pipiskedő Ice 1 alakulat élharcosaként.

DS3 WRC-ből – egyelőre – tehát négy fog futni, a Focust cserélő Fiestából bezzeg sokkal több. Gyárilag ugye Hirvonen és még egy flying finn, Latvala alatt. Plusz ott van Al Quassimié (Egyesült Arab Emirátusok), Stobart M-Sportosként a norvég Ostbergé és Henning Solbergé és a brit Wilson fiúé, de Ken Gymkhana Block (USA), a holland Kuipers és a helyi menő PG Andersson is top-Fordnak rúgja. Ken Block először szöges gumin – kíváncsian várjuk, mire lehet képes. Egyébként sem ő, sem a másik “celeb”, Räikkönen nem tervez teljes évadot…

A papírforma Ford-sikert ígér Hirvonen vagy Latvala (a 2008-as Svéd-rali győztese) révén, mondjuk tesztkilométerek ezrei ide, tapasztalt, vérprofi versenyzők oda, tényleg új, mindenkinek új lesz a helyzet. Elkaphatja a Ford a Citroënt? El. Trónkövetel Hirvonen és Latvala? Bizony. Ogier? Naná. De akkor is az extornász végső diadala a legszanszosabb, nem? De.

Ami Svédországban még nyilván bekavarhat, az az időjárás, hogy lesz-e hideg és hó, mennyi és mikor, a gumiválasztás, ilyesmi. A menetrendről: csütörtökön napközben shakedown, este szuperspeciál (1), pénteken 6, szombaton 9, vasárnap 6 gyors, összesen 22 szelektív, hajrá.



Szólj hozzá!

További Garázs

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés