Connect with us

technokrata

Newey elárulta, miben különb Vettel

Garázs

Newey elárulta, miben különb Vettel

A Red Bull főmérnökének csak a vb-győzelem fantasztikus.

Adrian Newey, a Red Bull főmérnöke jelenleg a Forma-1 legkeresettebb árucikke. A három istállóval hét konstruktőri vébét nyert tervezőzsenivel a sportág hivatalos honlapja készített interjút.

– Sok pilóta azt mondja, nem Sebastian Vettellel versenyeznek, hanem Adrian Neweyvel. Valóban így van?
– Nem, ez nem igaz – mondja nevetve a mérnök, akinek autói a legutóbbi 26 GP-ből 14-et megnyertek. – Az autó, a pilóta és a motor kombinációja számít, csak akkor lehetsz sikeres, ha mindhárom együtt van.

– Milyen százalékban számítanak ezek az összetevők?
– Ez egy örök kérdés. Nem lehet pontosan meghatározni. Kell egy jó pilóta és egy jó autó, különben nem nyerhetsz.

– Mi a helyzet a motorral?
– Nyilvánvalóan egy autó nem mehet motor nélkül. A mai szigorú szabályok miatt ugyanakkor egyetlen motorgyártó sem tud nagyobb fölénybe kerülni a többivel szemben. Persze azért vannak különbségek, és mi most jó helyzetben vagyunk. Az egész kocsi rendben, jól indult az idény, de itt minden a fejlesztésről szól, év végén is a leggyorsabbnak kell lennünk.

– Vettel hétből öt futamot megnyert, és azt mondod: az autó rendben. Mi kellene ahhoz, hogy fantasztikusnak nevezd?
– A vb megnyerése. Akkor majd fantasztikusat mondok.

– Mint tervező hét vébét nyert eddig, ugyanannyit, mint Michael Schumacher a versenyzőknél. Gondolt már erre?
– Egyenlő lennék Schumacherrel? Nem. Szerencsésen alakul a pályafutásom, a tavalyi vb-címek a Red Bullal különlegesek, mert a kezdetektől a csapattal dolgoztam, ami új kihívást jelentett.

– Mikor a Red Bullhoz csatlakozott, egyértelmű volt, hogy kell néhány év, míg jönnek a győzelmek. Kételkedett benne valaha, hogy sikerülni fog?
– A williamses és mclarenes sikerek után új impulzus kellett. Egy ideig gondolkodtam rajta, hogy a vitorlás Amerika Kupába szállok be, ám aztán úgy gondoltam, az igazi kihívás letérni a McLaren biztonságos útjáról, és egy új csapattal lenni a kezdetektől.

– Mit gondol Vettel szokásáról, hogy minden autójának nevet ad?
– Bírom ezt, én is mindig adok nevet az utcai autóimnak és motorjaimnak. Az első motoromat Hermesnek hívtam, a mostani GT40-esem Monty, a Ferrarimat Brunónak neveztem. Mindig férfi neveket adok, megbízhatóbbak, mint a nők – mondja nevetve.

– Együtt dolgozott a Forma-1 néhány legnagyobb versenyzőjével. Meg tudná mondani, melyikük miben volt kiemelkedően tehetséges?
– Azt hiszem, ez egy kicsit unfair lenne…

– És hogyan osztályozná Vettelt? Csak 23 éves, és már világbajnok.
– Sebastian nagyon érett a korához képest. Gyakran láttam, ahogy ismeretlen versenyzők hirtelen világsztárok lettek, és a hírnév a fejükbe szállt. Sebastian feltűnően kiegyensúlyozott, nem sztártípus, nem érdekli a hírnév. Sokat gondolkodik arról, amit csinál, nagyon keményen dolgozik, és ritkán követi el kétszer ugyanazt a hibát. Mindig a garázsban marad késő estig, beszél a mérnökeivel, átnézi az adatokat, reflektál arra, hogy mit csinált a kocsiban. Ez az, ami minden nagy pilótában közös.

– Amikor látja valamelyik autóját a falnak csapódni, fájdalmat okoz?
– Nem fáj, viszont egyből arra gondolok, hogyan befolyásolja majd ez a hétvégi programunkat. Mennyi vezetési időt vesztünk? Milyen gyorsan javítjuk meg a kocsit? Ha mindig a határon mész, előfordul az ilyesmi.

– Hogyan birkózol meg a munkáddal járó nyomással? Sokat követel, ha mindig a legjobb akarsz lenni.
– Mivel a stressz állandó, egyszerűen így élek. A legnagyobb ellenségem az idő. Nagyon időigényes munka ez, ha nem vigyázol, túl kevés marad. Alaposan ki kell használnom az időt, amit a Forma-1-en kívül, a családdal tölthetek. És mikor azt veszem észre, hogy lazítottam egy órát, majdnem bűnösnek érzem magam, mert nem csináltam semmit. A legnagyobb nyomás tehát az idő jelenti, és persze az, hogy jól teljesítsek. Ha rosszul csinálod, jól akarod, ha jól, akkor meg folytatni – ez a körforgás.

– Mennyi álmatlan éjszakád volt az elmúlt évtizedekben? Ki tudsz kapcsolni estére?
– Ebben meglehetősen szerencsés vagyok. Néha pesze vannak álmatlan éjszakáim, általában mikor sokáig dolgozom, majd hirtelen kerülök ágyba, és az agyam még mindig jár. De többnyire jól alszom.

– Eddig mindig jó autókat terveztél, de senki sem tévedhetetlen. Amikor új autó készül, tartasz tőle, hogy ezúttal hibázol?
– Igazság szerint sosincs idő ezen aggódni. Csak elkezdem és csinálom. A tervezéssel jár némi kockázat, jól és rosszul is alakulhatnak a dolgok. Időnként hibázom, például túl sok kockázatot vállalok, és problémás lesz a kocsi – ám ha túl konzervatív vagy, nem mész semmire. A szabályváltozások mindig kockázatosak, lehet, hogy valamit nem veszünk észre, más viszont igen. Ezeket leszámítva élvezem a tervezést, a tervezés és a sport kombinálódását, mert valójában ezt jelenti Forma-1-es mérnöknek lenni. Az autó egy csomó ötletből áll össze, ha úgy tetszik, az agy művészi területe felel ezért. Valószínűleg bárki ki tud találni valamit, ami jól néz ki, de ez még nem jelenti, hogy jól is megy. Szóval az ötleteket összhangba kell hozni a fizikai és matematikai tényekkel, ami komoly fegyelmet követel.

– Mikor változnak a szabályok, mindenki feltérképezi a kiskapukat. Hogyan zajlik ez a folyamat?
– Először is meg kell érteni a szabályt, mit diktál, mit kell tenned. Elkészíted az első vázlatot, majd elindulsz visszafelé, azt mondod magadnak, azt szeretnék, hogy ilyet tervezzek. Utána megpróbálod kiszúrni a kétértelműségeket, és eltöprengesz, hogyan formálhatod a magad javára.

– Milyen az otthona? Olyan, amilyet egy tervezőgurutól várnánk?
– György korabeli házban lakom, melyet az 1800-as évek közepén építettek. Belül keveredik a régi és a modern. Szeretem ezt a keveredést, ahogy a munkámban, a magánéletemben is értékelem a szép dolgokat.



Szólj hozzá!

További Garázs

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés