Connect with us

technokrata

Új trükköket hoz a kilométerállás rögzítése

Garázs

Új trükköket hoz a kilométerállás rögzítése

Január 1-jétől a járműnyilvántartásban is rögzítik az autók kilométeróra-állását. Nem várható tisztulás.

Nemzeti sportnak számít a magyar használtautó-piacon a kilométeróra visszatekerése, egybehangzó szakértői vélemények szerint emiatt nemcsak a kereskedőket, hanem a gyakran az irreális elvárásokat támasztó vásárlókat is lehet okolni – írja az [origo]. Ettől függetlenül a vevők részéről teljesen jogos elvárás, hogy érdekeik védelmében tisztuljon a piac, és pontosan ezt a célt szolgálja egy január 1-jétől hatályos jogszabályváltozás. 2012-től a központi járműnyilvántartásban a kilométeróra által mutatott számokat is rögzítik, minden tulajdonos- és üzembentartó-váltásnál, illetve műszaki vizsga után frissítik az adatokat. Ezekhez korlátozás nélkül mindenki hozzáférhet 1250 forintos szolgáltatási díj megfizetése ellenében.

A 2011. évi XCII. törvény a közúti közlekedési nyilvántartásról szóló 1999-es jogszabály módosítása révén teszi január 1-jétől a járműnyilvántartás részévé a járművek kilométerórája által mutatott értéket, valamint a kilométeróra-állás rögzítésének időpontját. A Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEK KH) [origo]-nak küldött tájékoztatása szerint a kilométeróra-adat kétféle módon kerül be a nyilvántartásba.

Egyfelől a tulajdonos, illetve az üzembentartó személyében bekövetkező változás nyilvántartásba vétele során az okmányirodában. A bejegyzés alapját ebben az esetben a változás bejelentésére szolgáló, teljes bizonyító erejű magánokirat képezi majd, amelynek január 1-jétől a jogszabályváltozás értelmében kötelező tartalmi eleme lesz a kilométeróra-adat is. Vagyis az eladóknak és a vevőknek is figyelniük kell arra, hogy ez a pont ne maradjon ki az adásvételi szerződésből, ellenkező esetben az autó átírását az okmányirodában nem tudják elvégezni.

“A felek, azaz az eladó és a vevő, illetve a tulajdonos és a majdani üzembentartó olvassák le a kilométeróra által mutatott értéket, ebben az esetben tehát a hatóság nem látja, nem ellenőrzi annak valóságtartalmát” – áll a KEK KH állásfoglalásában, rámutatva a szabályozás egyik gyenge pontjára. Frissül a kilométeróra-adat a közlekedési hatóság által kiállított műszaki adatlap alapján is, ha a műszaki vizsgálatot követően szükséges a forgalmi engedély cseréje. Ebben az esetben a közlekedési hatóság a megállapított kilométeróra-adatot a műszaki adatlapra feljegyzi, és azt az okmányiroda a forgalmi engedély cseréjének során jegyzi be a járműnyilvántartásba. Ehhez kapcsolódóan, ha a forgalmi engedély cseréje nem szükséges, a közlekedési hatóság a jármű műszaki megvizsgálását követően elektronikus úton juttatja el a járműnyilvántartásba a kilométeróra-adatot.

“Az adatok folyamatosan kerülnek be a járműnyilvántartásba, így [a műszaki vizsgák rendszere miatt] egy új személygépkocsi esetén akár négy, egy már forgalomban lévő esetén pedig két év is eltelhet anélkül, hogy kilométeróra-adat kerülne a nyilvántartásba” – írja az Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala. Várkonyi Gábor autóvásárlási tanácsadó a látható hiányosságok miatt nem gondolja, hogy az új rendszer gyökeres változást hoz a magyar gyakorlatban, pedig a kilométerórák manipulálása ellen szükséges lenne fellépni. Ez a gyakorlat többszörösen is károsítja az ilyen autó megvásárlóját, egyfelől a reálisnál magasabb eladási ár miatt, ezt követően pedig a nem várt, rossz műszaki állapot miatti javítások költségei révén.

“A szemfüles kereskedő mostantól azelőtt tekeri majd az órát, hogy elviszi műszaki vizsgára a külföldről behozott autót. Vagy bármikor máskor, hiszen senki nem tudhatja, senki nem vizsgálja, hogy két műszaki vizsga között mennyit futott valójában egy autó” – idézte az automobil.hu ügyvezetőjét, Várkonyi Gábort az [origo]. “Ilyen értelemben nem fog változni semmi, talán megnehezíti a dolgot, de semmiképp sem szünteti meg teljesen. A vevőknek még véletlenül sem szabad azt gondolniuk, hogy a nyilvántartástól kapott adat százszázalékos biztonsággal igazolja az autó előéletét, csak támpontként szabad figyelembe venni a négy-öt másik mellett. Ettől még ugyanolyan sok telefonálás vár az alaposan, mindent ellenőrző vevőkre, és a műszaki átvizsgálást sem lehet kihagyni.”

A nyilvántartásba bejegyzett adatokhoz való hozzáférést is az új jogszabály biztosítja. “Az adatszolgáltatás teljesítéséhez nem szükséges a cél és a jogalap igazolása, vagyis az információkhoz korlátozás nélkül, bárki hozzáférhet az adatszolgáltatás igazgatási szolgáltatási díjának, 1250 forintnak a megfizetését követően. A kérelem teljesítésekor szándékunk szerint a kérelmező az adott járműre bejegyzett valamennyi kilométeróra-adatot megkapja. Első lépcsőben, január 1-jétől az adatszolgáltatás teljesítésére személyes ügyintézés során az okmányirodákban, illetve a Hivatalhoz benyújtott írásbeli kérelem megválaszolásával kerül sor. A Hivatal a későbbiek folyamán lehetővé kívánja tenni az adatok elektronikus úton történő lekérdezését, és az igazgatási szolgáltatási díj elektronikus megfizetésének lehetőségét is. Az ehhez szükséges fejlesztések felmérése folyamatban van” – áll az [origo]-hoz eljuttatott anyagban.



Szólj hozzá!

További Garázs

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés