Connect with us

technokrata

Félszázezer autós bukhatja biztosítási bónuszát

Garázs

Félszázezer autós bukhatja biztosítási bónuszát

A kártörténeti rendszer hibája esetén az autósnak kell gyorsan intézkednie.

Máris autósok százai kértek alkuszi segítséget bonus-malus besorolásuk tisztázása érdekében, ám a következő hetekben akár 40-50 ezer autósnak is komoly problémát okozhat, ha kötelezőt váltott, és új biztosítója képtelen elérni az új rendszerben a korábbi kártörténeti adatait. A jogszabály szerint a bónuszbesorolás idei évre szóló elvesztésével fenyegető probléma lényegét és a megoldás módját ismerteti a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) alábbi összefoglalója.

Az érvényes szabályozás célja, hogy levegye az autósok válláról annak terhét, hogy új kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) szerződés esetén nekik kelljen igazolniuk, milyen bónuszfokozatot értek el korábbi biztosítójuknál. Ennek érdekében hívták életre a központi kárnyilvántartó rendszert, amelybe a biztosítók folyamatosan töltik fel a kártörténeti adatokat. Mostantól a biztosítók számára hivatalosan ez az egyetlen információforrás új ügyfeleik korábbi károkozásairól. A feltöltött adatok azonban egyelőre igen hiányosak, a meglévő állomány pedig sok pontatlanságot tartalmaz: becslések szerint legalább százezer autós adatait érinti ez a probléma.

Az adatlekérést már az is meghiúsíthatja, ha a feltöltött vagy az új biztosítónál nyilvántartott személyes adatok nem pontosan egyeznek (a rendszerben a lakcímkártyán nyilvántartott személyes adatoknak kell szerepelnie.) Mivel a tavalyi kötelezőkampányban az előzetes becslések szerint mintegy 700-750 ezer kgfb-szerződést (az összes állomány ötödét) kötötték újra az ügyfelek, arra kell számítani, hogy a február 14-i határidőig (a kockázatviseléstől számított 45. napig) akár 40-50 ezer autós is értesítést kaphat biztosítójától, hogy nem sikerült adataik lekérése a központi rendszerből. Az értesítést követően már az ügyfélnek kell intézkednie annak érdekében, hogy megfelelő besorolásban maradjon. Minderre pedig csupán két hete marad: február 29. után a jogszabály szerint A0-ba kell a szerződését sorolni.

Az új biztosítónak sok mozgásteret nem hagy az új rendelkezés, mivel adatvédelmi okokból nem léphet közvetlen kapcsolatba a korábbi biztosítóval, akit így az ügyfélnek kell megkeresnie, kérve az adatok pontosítását. A korábbi biztosító a megfelelő adatokról nem állíthat ki igazolást, csupán az új kártörténeti rendszerben korrigálhatja az adatokat. Innen kísérelheti meg aztán az új biztosító ismét lekérni a besorolásra vonatkozó adatokat. Egy ilyen összetett folyamatra két hét nagyon kevés idő.

“A legkézenfekvőbb, ha ebben a helyzetben az alkuszunkhoz fordulunk” – ad tanácsot Cselovszki Zsolt, a FBAMSZ Gépjármű szekciójának elnöke. “A független alkuszok (a biztosítási ügynököktől eltérően) az ügyfél nevében eljáró szereplők, így megfelelő meghatalmazás birtokában jogosultak közvetíteni az általuk képviselt ügyfelek adatait mindkét – az előző és az új – biztosító irányába. Nem kétséges, hogy a szakértői támogatás jelentősen lerövidítheti az ügyintézéshez szükséges időt, ami ebben a helyzetben különösen nagy jelentőséggel bír a szerződők számára. A FBAMSZ-ba tömörült száz alkuszcég mindegyike a kampány során felkészült erre a helyzetre, és a gyors ügyintézést lehetővé tevő meghatalmazást már eleve belefoglalta az alkuszi ügyfélmegbízás szövegébe.”



Szólj hozzá!

További Garázs

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés