Connect with us

technokrata

Nem álltak le a csalások a használt autókkal

Garázs

Nem álltak le a csalások a használt autókkal

Hiába a januárban életbe lépett új szabályozás, nem szorult vissza a kilométeróra-tekerés.

A kilométeradatok nyilvántartását előíró, januártól életbe lépett új szabályozás egyelőre nem szorította vissza számottevően a kilométerórák visszatekerésének gyakorlatát a személyautók körében – derül ki a Használtautó.hu elemzéséből, amely fél évvel az intézkedés bevezetését követően vizsgálta a használtautó-hirdetésekben megjelenő futásteljesítmények változását. Az órapörgetés visszaszorulásának évekig tartó folyamatát egyrészt az óraállás regisztrációjának gyakoribbá tétele, másrészt a cselekményt büntetőjogi tényállásként feltüntető új btk. hatályba lépése gyorsíthatja fel.
 
“Amíg a vásárlók egyszerre szeretnének olcsó és keveset futott autóhoz jutni, addig csak a jelenleginél is szigorúbb előírásokkal biztosítható, hogy radikálisan visszaszoruljon a kilométerórák manipulációja” – magyarázza Fodor László, a Használtautó.hu értékesítési vezetője. “Ezért nem meglepő, hogy a tavaly év végi mintához hasonlóan a kínálat jelenleg is a 100 ezer kilométeres határ előtt csúcsosodik ki.”

Lassú pozitív változásnak ugyanakkor tanúi lehetünk: miközben a személyautó-kínálat általános növekedése miatt valamennyi vizsgált intervallumban több autó szerepel, a jelenlegi adatsorban már jóval kisebb szakadék észlelhető a lélektani határnak tekinthető 100 ezer kilométeres szintnél, ahol féléve még 23, jelenleg már csak 15 százaléknyi az eltérés a 95-100 ezer, illetve 100-105 ezer kilométeres intervallumban szereplő autók száma között. A kínálati görbe a 100-150 ezres intervallumokban végig kiegyensúlyozottabbá vált. Ideális az lenne, ha az eloszlás képe a jelenleginél is jóval kisimultabb volna, azonban erre még éveket kell várni.
 
Évjáratonként vizsgálva a palettát az tűnik fel, hogy 100-150 ezer futott kilométer felett továbbra is kevesen bíznak a jármű sikeres, gyors értékesítésében, ezért ebben a kategóriában nyilvánvalóan ma is sokan folyamodnak a kilométeróra manipulálásához. Miközben 100 ezer kilométer alatt, a 2-5 éves autók kínálatában valóban nőttek az átlagos megadott kilométeradatok (még a féléves mérési különbség hatását figyelembe véve is), az ennél idősebb autók meghirdetett futásteljesítménye egyre jobban elmarad a reálistól. Az alábbi ábra is jól mutatja, hogy a 2005-ben vagy azelőtt gyártott autók hirdetett kilométerátlaga szinte pontosan megegyezik a fél évvel ezelőtti hasonló adatsorral, pedig ezek az autók azóta újabb fél évet töltöttek forgalomban.

A kilométerórák manipulálása többszörösen is károsítja a vevőt: először a reálisnál magasabb vételár miatt, ezt követően a rosszabb műszaki állapotból fakadó magasabb szervizköltségek révén. Jelentős károsodáshoz vezethet a kilométerhez kötött alkatrészcserék elmaradása is. Ezért jelent pozitív fejleményt a kilométeradatok központi nyilvántartását januártól előíró szabályozás bevezetése.

“A jelenlegi rendszer ugyanakkor csupán a tulajdonosváltás és a műszaki vizsga alkalmával teszi kötelezővé a kilométerállások regisztrálását” – hangsúlyozza a Használtautó.hu értékesítési vezetője. “Új autó esetében négy, használt autó esetében is két év telhet el új adat rögzítése nélkül, ami még tág teret hagy a visszaélésre. Egyelőre tehát az autók jelentős részéről még egyáltalán nincs nyilvántartott kilométeradat, és önmagában egy érték sem jelent majd sokat, ha nincsen korábbi érték, amihez azt viszonyítani lehet.”
 
Amint arra már más piaci szereplők is rámutattak, jelentős előrelépést az jelentene, ha gyakrabban, bármilyen javítás, átvizsgálás, vagy akár közúti ellenőrzés esetén is központilag rögzíteni kellene az adatokat. A kilométeróra-visszatekerések komoly szankciója szintén segíthet visszaszorítani ezt a káros gyakorlatot, ezért tekint komoly várakozással a használtautó-piac az új büntető törvénykönyv bevezetése elé: a szakmai egyeztetésektől függően ez az új kódex akár börtönbüntetéssel járó tényállásként is rögzítheti a kilométeróra manipulálását. Amíg azonban idáig eljutunk, annak, aki biztosra szeretne menni, továbbra is célszerű a gondosan szervizelt és dokumentált előélettel rendelkező járművek között válogatnia.



Szólj hozzá!

További Garázs

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés