Cikkeinkben már mi is többször adtunk hangot arról, hogy gyakran tapasztalunk részrehajlást a németországi sajtóban például egy-egy összehasonlító tesztben.
Olvasóink néha meg is kérdezik tőlünk, hogy miként lehet az, hogy esetleg ugyanaz az összehasonlító teszt nagy német magazinoknál más eredménnyel zárul, mint nálunk – ilyenkor csak annyit tudunk mondani, hogy nekünk nem érdekünk a részrehajlás. Persze az megint más kérdés, hogy szívesen hajlanánk mi részre némileg a magyar autógyártás sikere érdekében, ha olyan neves autómárkáink lennének, mint Németországnak…
A tárgyhoz visszatérve, ezúttal a híres német autóklub, az ADAC bukott le egy neves szavazás manipulálásával. Az ADAC évente megrendezésre kerülő „Gelber Engel” díja annak az autómárkának, pontosabban típusnak jár, amelyet az ADAC klubtagjai választanak meg – márpedig ilyenből van bőven, a statisztikák alapján szám szerint 19 millió. Az óriási hibát – ami aztán kiderült – az ADAC kommunikációs igazgatója, Michael Ramstetter követte el, aki 34.299 szavazatot kommunikált az idei nyertes Volkswagen Golf esetében, miközben a valóságban mindössze 3409 szavazat érkezett az autóra – jól olvassák, Ramstetter gyakorlatilag megtízszerezte a valós szavazatok számát.
Ettől függetlenül a hivatalos információk szerint a valós szavazatok száma alapján a Golf 3409 szavazatával is győztes lett volna, vagyis a végeredményen nem változtatott Michale Ramstetter húzása. Ramstetter vélhetően azért manipulálta a szavazatokat, hogy megtartsa, pontosabban erősítse a „Gelber Engel” díj hírnevét, ugyanis ha egy győztes modellt alig 3 ezer helyett 34 ezren szavaznak meg, sokkal komolyabbnak hat a kitüntetés súlya (egy ADAC-szintű szervezetnél pedig a 3400 viccesen kevésnek is tűnik). A csalást elkövető férfi különben bevallotta hibáját, és a vezetőség nyilatkozata szerint senki más nem tudott (így ők sem) az akcióról. Elképzelhető, hogy a korábbi években is történtek ehhez hasonló mesterséges szavazat-generálások, ám ezek nem bizonyíthatóak, ugyanis minden évben megsemmisíti az ADAC adatvédelmi célokból a bizonyítékokat.
A híres német szervezetnek különben nem ez volt az első hasonló esete: 2005-ben meggyanúsították az ADAC-ot, hogy egy teszten felborult, és ezért a végletekig lehordott Dacia gumiabroncsát megrongálták a tesztelők, hogy az autó ne szerepelhessen túl jól a tesztben. Amennyiben esetleg ez valóban így volt, erre inkább nem mondunk semmit, mert egy ilyen manipulálás már tényleg minden határt túllép, ugyanis egyrészt nagyban károsítja az autómárkát, másrészt pedig számos embert befolyásol – ok nélkül – esetlegesen vásárlási döntésében, akik esetleg emiatt adnának ki több pénzt egy autóért.