A megbízható és kimagaslóan pontos helymeghatározás alapvető és meghatározó fontosságú kérdés az autnóm autók fejlesztésében. A már rendelkezésre álló helymeghatározási technológiák – mint a GPS vagy a kamerák – használhatósága bizonyos körülmények között korlátozott, az útba épített mágneseket azonban nem zavarják a fizikai akadályok vagy a rossz időjárási körülmények.
„A mágnesek láthatatlan „síneket” hoznak létre, amelyek szó szerint kikövezik az utat, és a helymeghatározási pontatlanságot 10 centiméter alá szorítják. A technológiát különböző sebességek esetében teszteltük, és az eredmények egyelőre nagyon ígéretesek” – mondja Jonas Ekmark, a Volvo Car Group preventív biztonsági vezetője.
A Volvónak vezető szerepe van abban a nagyszabású önvezérelt-autós kísérleti projektben, amelyben hétköznapi körülmények között tesztelnek majd 100 önvezérelt Volvo autót a svédországi Göteborg környéki közutakon.
„A célunk az, hogy az autó képes legyen kezelni és vezetni önmagát. A pontos és megbízható helymeghatározás az önvezérelt autók egyik szükséges előfeltétele” – magyarázza Jonas Ekmark. „Az autonóm autók kivitelezése a jelenlegi infrastruktúra megváltoztatása nélkül is teljességgel lehetséges. Ugyanakkor a technológia olyan érdekes lehetőségeket kínál, mint az útjelzések mágnesekkel történő kiegészítése”- teszi még hozzá.
Az útba épített mágnesek az autonóm vezetés terén adódó megoldások mellett számos egyéb lehetőséget is kínálnak: biztonsági rendszerként segíthetnek megelőzni az útról való letérésből fakadó baleseteket, hozzájárulhatnak a körültekintő téli karbantartáshoz (ellenőrizhetik a hóval való fedettség mértékét) és lehetőséget adhatnak (keskenyebb sávok révén) a hatékonyabb útfelület-kihasználásra.
A Volvo Cars kutatói csapata 100 méter hosszúságú szakaszt épített Hälleredben, a cég Göteborg közelében található tesztpályáján. A 40×15 milliméteres ferrit-mágnes korongokból álló mintázatot 200 milliméter mélységben építették be az útfelületbe. Az autókat pedig számos mágnes érzékelővel szerelték fel. A kutatás célja az olyan kritikus kérdések értékelése volt, mint például az érzékelési hatókör, a megbízható tartósság és az útfenntartási költségek, valamint ennek hatásai. „Az eddigi tapasztalatok alapján a ferrit mágnesek mind az infrastruktúra, mind pedig a fedélzeti érzékelő technológia szempontjából hatékony, megbízható és viszonylag olcsó megoldást kínálnak. A következő lépés a valós közlekedési körülmények közötti tesztelés” – magyarázza Jonas Ekmark.