Nem, hogy visszatért a játékba, de jó húzással egyenesen a jövőbe katapultál a Volvo. Sok hónapnyi ízelítő és előzetes után végre lehullott a lepel az XC90 új generációjáról, amely alapjaiban határozza meg a márka jövőjét. Az előzetesen már kóstolt recepthez pedig hűek maradtak a tervezők.
Az ambíciók megvoltak: bemutatni egy vadonatúj XC90 modellt, olyan, látványában szembetűnő, prémium minőségű, hétüléses sport-szabadidőautót bemutatva, amely világviszonylatban is kiemelkedő biztonsági jellemzőkkel, új hajtáslánc-technológiákkal, valamint az erő, az üzemanyag hatékonyság és a mindent felülmúlóan kidolgozott utastér páratlan kombinációjával rendelkezik. Első látásra pedig éppen ezt tették a gyáriak.
A 11 milliárd dolláros beruházási program részét képező, három év munkájával megvalósított új XC90 a Volvo történetének új fejezetét nyitja meg. Az autó magán hordozza a jövőbeli formatervezési irányvonal jegyeit, új technológiák széles skáláját egyesíti, és az SPA dinamikusan variálható padlólemezre alapul.
„A történelmünk során ez a nap a legfontosabbak között szerepel. Nemcsak egy autót bocsátunk útjára, hanem magát a márkanevet is újraindítjuk. Ez a nap a vállalatunk új korszakát nyitja meg. Az XC90 az elkövetkező években megjelenő izgalmas autók portfoliója előtt kövezi ki az utat” – mondta Håkan Samuelsson, a Volvo Car Group elnök-vezérigazgatója.
A 87 éves történelem meghatározó napját szimbolizálja, hogy az új XC90 az elsők között viseli a cég új és feltűnő fém márkajelzését, amelyben az ikonikus nyíl elegánsan igazodik a hűtőrácson átlósan végigfutó vágáshoz. A T-alakú „Thor kalapácsának” is nevezett LED-es nappali menetfényekkel együtt a fém márkajelzés a soron következő generáció Volvóinak új orrát vezeti be. Később a teljes kínálatban is megjelenő fontos formatervezési vonások közé tartozik a sajátos elrendezésű nagyobb motorháztető, az új formájú hátsó lámpákhoz kapcsolódó övvonal és az élesebbé tett vállak.
Oldalról szemlélve vizuálisan még izmosabb hatást kelt a 22 collos méretig választható keréktárcsák széles kínálata. Hátulról már kevésbé újszerű, ám korszerű a megjelenés: az eddig ismert látványelemeket friss hatást keltve húzták hosszabbra a tervezők.
A méretek magukért beszélnek: a 4,95 méteres hosszúság a közel három méteres tengelytávval (2984 mm) kellemes lábteret sugall mind a hét utas számára. Ehhez 1775 mm-es magasság és 2008 mm-es szélesség társul. Ekkora SUV nem lehet könnyű, de a gyárilag megadott 1940 és 2030 kg közötti alapfelszereltségű súly a kategória átlagához mérten még csekélynek is tekinthető, mint ahogy a 0,3-as légellenállási együtthatót sem érheti panasz.
Ami a belbecst illeti, a Volvo által tervezett belsők közül eddig ez a legfényűzőbb, az ihletet pedig a Volvo szülőhazájából, Svédországból meríti. Igaz, első pillantásra a tagolásról és az alapformákról könnyen beugorhat a Jeep Grand Cherokee, de a részletek elárulják, hogy nála is igényesebb kialakítással lesz dolgunk. A skandináv formatervezést világszerte elismerés övezi a minőségi anyaghasználat, a letisztult, elegáns formák és a legmodernebb technológia ötvözéséért, a Volvo pedig ezen a vonalon haladva igyekszik meggyőző lenni.
„A legátütőbb jellegzetesség a tablet-szerű érintőképernyős középkonzol, amely az autó belső irányítórendszerének a szíve” – mondja Thomas Ingenlath, a Volvo Cars formatervezési alelnöke. A rendszer ténylegesen gombok nélkül működik, az autó vezérlésének újszerű felfogását képviseli, és internet alapú eszközök és szolgáltatások széles köréhez biztosít hozzáférést.
Az új XC90 belső tere olyan anyagokat vegyít, mint a puha bőr és a kézműves részletekkel gazdagított fa, vagy például az Orreforrs – a híres svéd üvegműves márka – kristályüveg gombos sebességváltója, és a gyémánt metszetű Start/Stop és hangerő-szabályozó gombok.
„Ezek a részletek úgy lettek kialakítva, hogy ékszerként díszítsék a belső teret. Sokkal inkább egyfajta fényűző játékosságot, mint pusztán színtiszta funkcionalitást képviselnek” – mondta Robin Page, a Volvo Cars belső design igazgatója. „Az új belső felépítés letisztult és logikus elrendezésű, miközben azt a kifinomult önbizalmat és formalitást sugározza, amit a luxus szabadidőautók vásárlói elvárnak” – tette hozzá Peter Mertens, a Volvo Cars kutatási és fejlesztési részlegének alelnöke.
A szépség mellett a kényelem is fontos, amiben kiemelkedő szerepük van az üléseknek. A gyári sajtóanyag szerint különösen kényelmes székeket sikerült megalkotni az XC90 számára, amelyek vékony kialakításuk miatt hozzájárulnak a tér még ügyesebb kialakításához, ezáltal pedig az akár hét utazó kényelméhez.
„Csakúgy, mint a klasszikus skandináv székek, az új üléseink is azt igazolják, hogy a kényelemhez nem feltétlenül szükséges a vastag párnázottság. Az ülés ergonomikus kialakítású belső vázának egésze az emberi gerincoszlopra hasonlít. A rengeteg beállítási lehetőségnek köszönhetően valamennyi felhasználó megtalálhatja a számára ideális ülőhelyzetet” – mondja Robin Page.
Az alapfelszereltségnek számító Comfort ülések elektromos vezérléssel felszereltek, amely az állítható oldaltámaszokat, a szélesíthető ülőfelületet, a több irányban állítható deréktámaszt és a fejtámlák függőleges beállítását irányítja. A választható új Contour ülések a kialakításuknak köszönhetően a vállaktól a combokig terjedően nagyobb oldaltámasztást biztosítanak.
A második sorban három különálló, állítható háttámlájú ülés található. A középső üléssor csúsztatható, opcionálisan középső ülésbe épített emelőpárna kérhető a gyermekek számára. A harmadik sor akár elektromosan is dönthető ülései 170 centiméteres testmagasságig kínálnak kényelmet, és emeltebb mivoltuk okán jó előrelátást engednek. A második sor ülései alatt kialakított lábtér tovább növeli a kényelmet és a teret. A harmadik sor esetében különleges figyelmet kapott a ki-és beszállás megkönnyítése, a könnyebb kezelhetőség, és ennek köszönhetően a gyáriak szerint a legjobb harmadik üléssort sikerült létrehozni a szegmensen belül.
Mind a hét ülés hárompontos, övfeszítővel felszerelt biztonsági övvel rendelkezik, oldalütközés vagy borulás esetén pedig valamennyi ülést függönylégzsákok veszik körül. A vadonatúj XC90 az autógyártásban jelenleg elérhető legátfogóbb és technológiailag legkifinomultabb biztonsági felszereltséget nyújtja már alapfelszereltségében is. Két világújdonságnak számító biztonsági megoldással is rendelkezik: az útelhagyást megakadályozó rendszerrel és az automatikus fékezéssel keresztező irányú forgalom esetén.
Útelhagyás esetén a vadonatúj XC90 észleli a történteket, és megfeszíti az elülső ülések biztonsági öveit, hogy biztonságos helyzetben tartsa az utasokat. A gerincsérülések megelőzése érdekében az ülés és az üléskeret párnái közti energiaelnyelő zóna fogja fel az autó kemény talajra érkezése során fellépő függőleges irányú erőket.
Az XC90 a világ első olyan automatikus fékezési technológiával felszerelt autója, amely automatikusan fékez, ha a vezető kikanyarodna egy közeledő jármű elé. Ez gyakori helyzet az olyan zsúfolt városi kereszteződésekben és autóutakon, ahol magasabb a megengedett sebesség.
A City Safety – a Volvo Cars automatikus fékezés funkcióinak gyűjtőneve – alapfelszereltség a vadonatúj XC90 modellben. Működése mostantól éjjel ill. nappal is kiterjed a járművekre, kerékpárosokra és gyalogosokra.
A vezetés közbeni közérzet szempontjából igazán lényeges a kellemes és friss klíma. A Volvo XC90 új generációja felszerelhető négyzónás klímarendszerrel, amely az első ülések és a második sor utasainak egyedi beállításokat tesz lehetővé. A harmadik sor különálló légkondicionáló egysége egyes piacokon alapfelszereltségnek számít, más piacokon pedig külön rendelhető. A Volvo Cars ClearZone légtisztító rendszere a külső levegővel bejutó apró és ártalmas részecskéket és polleneket még hatékonyabban befogó új filterrel fejlődött tovább.
A páratlan hangélményekről felár ellenében a brit Bowers & Wilkins nevével fémjelzett hangrendszer gondoskodik, melynek beszállítója a Harman csoport. Az XC90 csúcskategóriájú rendszere 1400 wattos D osztályú erősítővel és 19 hangszóróval rendelkezik, közülük az egyik az első, autóba integrált és szellőztetett mélynyomó, amely lényegében az egész utasteret egyetlen mélynyomóvá változtatja. A gyáriak szerint a legmodernebb hangfeldolgozó szoftverrel rendelkezik, amely a világszínvonalú élő előadásokélményét teszi elérhetővé az autóban.
A vadonatúj XC90 az első olyan modell, amely a Volvo méretezhető termékarchitektúrájával készül. Az új platform a nagy SUV-ben amellett, hogy sokkal tágabb formatervezési lehetőségeket biztosít, javítja a vezethetőséget és lehetővé teszi a legfrissebb biztonsági megoldások és az internetre csatlakoztatható technológiák beépítését, ráadásul a belső teret megnöveli.
Az álló helyzetben tapasztalható tulajdonságok is sokat ígérnek, a második felvonás viszont úgy tűnik, technológiai oldalról is mindent kompenzálni fog, a svédek ugyanis a legmodernebb technológiákkal látják el. Hiába a nagy méretek és az akár hét személy számára helyet biztosító, nehéz karosszéria, a meghajtásról kizárólag négyhengeres motorok gondoskodnak majd, vagyis befellegzett a korábbi 5- és 6-hengereseknek. Ez a lépés mindenképp szükséges volt a gyártó részéről, hiszen az XC90 a legtisztább SUV szeretne lenni kategóriájában.
Az alapot az általunk már tesztelt, és rendkívül jól vizsgázott kétliteres D4 dízelmotor fogja képviselni, a hobbiterepesben 190 lóerős teljesítménnyel és 400 Nm-rel, amihez várhatóan alig 5 literes várható átlagfogyasztás társul – persze csak nagyon finoman hajtva. A következő lépcső ugyanezen Drive-E dízelmotor két turbófeltöltővel lélegeztetett változata, tiszteletre méltó 225 lóerővel, 470 Nm-rel. Esetében 7,8 másodperces 0-100-as sprintre, 220 km/h-s végsebességre és 5,8 l/100 km-es vegyes gyári fogyasztásra számíthatunk. Nem nehéz megjósolni, hogy ez a hajtáslánc ideálisnak ígérkezik a modellhez, és biztosan rengeteg vásárló dönt majd a magas fajlagos teljesítményű D5 mellett.
Benzinfronton szintén két literrel, 4 hengerrel gazdálkodik a testes svédacél: a T5 motor 254 lóerőt és 350 Nm-t biztosít, miközben az óriási (160 lóerő/liter) fajlagos teljesítményű T6 320 lóerőt és 400 Nm-t tud majd, s különlegessége, hogy a magas fordulatszámon nagy teljesítményt garantáló turbófeltöltő mellett az alacsonyabb tartományokban egy kompresszor gondoskodik a nyomatékról. Ez meg is látszik: a 400-as csúcs már 2200-tól jelen van, s egészen 4500-ig elkíséri a vezetőt, de az 5700-as fordulaton jelentkező 320 lóerős csúcsig sem hagy jelentősen alább. Az erőfitogtatás végeredménye 6,9 szekundumos gyorsulási érték és 230 km/h-s végsebesség, mindez visszafogottnak minősíthető 7,7 literes gyári vegyes étvágy mellett.
Ez utóbbi egység adja a konnektorról is tölthető plug-in verzió alapját, ami T8 néven kerül piacra. Itt a T6-os erőforráshoz (amely az első kerekeket hajtja) egy 80 lovas elektromotor társul a hátsó tengelyt hajtva, s az összteljesítmény így eléri a 400 lóerőt és a 640 Nm-t. Teljesen elektromos módban a svédek 40 kilométeres hatótávolságot garantálnak, így a T8 hajtáslánc igencsak hívogató.
Az összes modellhez szériában nyolcfokozatú, bolygóműves automataváltót kínálnak a svédek, és első ízben minden bizonnyal kizárólag összkerékhajtású verziókat lehet megvásárolni. A későbbiekben elsőkerekes modell is megjelenhet a kínálatban, de az is előfordulhat, hogy ez a kisebb modellek sajátossága lesz. Így legalább, ha terepre visz az útunk, még jobban kamatoztathatjuk az alapból 237, légrugóval felemelve pedig 267 mm-es hasmagasságot.
A menetdinamikai jellemzőkről egyelőre mérsékelten nyilatkoztak a svédek. Elöl kettős keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros futóművet találunk, az elektrohidraulikus kormányművet teljesen eltekerve pedig 12 méteres fordulókört kapunk. Elöl 345 mm-es, hátul 320 mm-es tárcsákkal rendelkező fékek szorgalmazzák a gyárilag 36 méteresre ígért fékutat.
Ezúttal a személyre szabhatóság is kiemelkedő fontosságú volt a tervezésnél: két csomag köré csoportosítva (Urban és Rugged Luxury) lehet a típus elegáns vagy sportos, szabadidős jellegét hangsúlyozni. A típussal már most rokonszenvező potenciális vásárók számára azonban még jobb ajánlata van a Volvónak.
A széria ugyanis 1927 darab egyedileg számozott példány legyártásával kezdődik, amelyet kizárólag online lehet majd megrendelni. „Gyorsnak kell lennie azoknak, akik e lenyűgöző sport-szabadidő autó első tulajdonosai között szeretnének lenni. A vadonatúj XC90 modellt övező hatalmas érdeklődés arra utal, hogy a First Edition széria darabjai gyorsan elkelnek majd.” – mondja Alain Visser, a Volvo Car Group értékesítési, marketing és ügyfélszolgálati alelnöke.
A küszöbökön egyedien számozott és a csomagtartó fedélen megkülönböztető emblémával ellátott First Edition változatokat a legerősebb benzines vagy dízel hajtáslánccal lehet majd hazavinni. A felszereltség teljes: az elektromosan vezérelt légrugózás öt választható üzemmóddal rendelkezik, amelyek közül az egyiket a vezető a saját ízlése szerint, személyre szabottan állíthatja be. Az Onyx fekete fényezést és a nyolcküllős, 21 collos Inscription kerekeket, az utastérben borostyánszínű nappa bőrüléseket, fekete bőrrel borított műszerfalat és diófa dekorbetéteket kap.
Az elektronikusan, gombnyomásra mozgatható elülső ülések szellőztetettek. A második sor szélső ülései ülésfűtéssel rendelkeznek, és mind a második, mind pedig a harmadik sor ülései elektronikusan mozgathatók. Nem marad ki a fejlett központi rendszer és a Bowers & Wilkins audiorendszer sem, valamint a teljes biztonsági arzenált is megkapják szériában az első modellek.
Az online üzlet szeptember 3-án, 16 órakor nyílik meg. Aki a hagyományosabb utat jobban szeretni, annak azonban még várnia kell. A nagyközönség előtt első ízben az október legelején kezdődő Párizsi Autószalonon hullik le a lepel a típusról, amely csak ezt követően, de jó eséllyel még az idei évben jelenik meg a kereskedésekben.
Forrás: Autó Pult