Connect with us

technokrata

Bemutatkozott a Tesla Model X

Garázs

Bemutatkozott a Tesla Model X

Hosszas előkészületek után Elon Musk végre lerántotta a leplet a Tesla legújabb modelljéről. A Model X crossoveres jellegével akár hét főnek is kényelmes helyet szolgáltat, de mégsem az ilyen hagyományos érvekkel kíván csúcsra törni az elektromos modell.

Ott a pont, mondhatjuk a prezentáció felvezetésére, amely a közlekedés biztonságáról szól, annak passzív, valamint károsanyag-kibocsátó értelmében is. Üljünk az autóban, vagy legyünk azon kívül, valahol mindkettő a túlélésről szól. Különösen utóbbi, a mostanában központi szerepet kapó károsanyag-kibocsátás témája miatt.

Mostanában talán nem üvöltik erőteljesen, de Földünk szennyezettsége továbbra is rohamléptekben fokozódik. Egy átlagos pekingi lakos élete például emiatt a felmérések szerint két évvel rövidül meg, arról nem is beszélve, hogy esetében kimagasló a légzőszervi megbetegedések aránya. De nem kell ennyire messzire menni. Nálunk is gyakoriak a hasonló megbetegedések, és bizony egy átlagos európai nagyvárosi lakos várható élettartamát is 3-8 hónappal csökkenti a levegő szennyezettsége.

Ez már önmagában jó érv az elektromos modellek mellett, különösen, ha azokban ülve kivédhetjük a légúti támadások nagy részét. Ha biofegyverek ellen nem is feltétlenül véd a Model X klímaberendezése, ahogy arról a prezentáció poénkodik, de kiszűri a káros légzőszervi elemek nagyon nagy részét, ezzel pedig az emelt hasmagasságú BMW 5-ös GT hangulatát sugalló típus bizony kiemelkedik a mezőnyből.

Ha már biztonság, a Teslánál kiemelték a passzív védelmet is – a töréstesztek alapján a Model X például oldalirányú ütközés során feleakkora behatást mér az utasokra, mint a felhozott konkurensek (Audi Q5, Volvo XC60). Ha már túléljük a közlekedést, nem árt élvezni is azt – szerencsére erről az oldalról sem feledkeztek meg a világ első teljesen elektromos SUV-jának gyártói.

A hátra történő beszállást például jelentősen megkönnyítik a ’sólyomszárny’ ajtók, melyek egyébként érzékelőkkel figyelik a közeli tárgyakat, nehogy nyitásnál nekiütközzenek azoknak. A vezetőoldali ajtó is szolgál különlegességgel, mivel a kulcsnélküli rendszerrel együttműködve automatikusan nyitódik és záródik is, miután elfoglaltuk helyünket a vezetőülésben. További különlegesség a panoráma szélvédő, amely a Citroën egyes modelljein látott megoldáshoz hasonlóan növeli látóterünket, fokozva a belső tér világosságát, és hangulatunkat.

Mivel az akkumulátorokat és a hajtásláncot sikerült a tervezőknek a lehető legkisebb méretűre csökkenteni, elöl és hátul egyaránt találunk csomagtartót, ami biztosítja, hogy hét személlyel közlekedve is legyen esélyünk a tetőboksz nélküli pakolásra. Emellett a modell szükség esetén akár 2,5 tonnát is vontathat, a speciális csomaggal felkészített verziók pedig akár 3,3 másodperc (!) alatt letudják a 0-100-as sprintet.

A Model X kezdetben két verzióban kerül piacra a tengerentúlon – mindkettő összkerékhajtással. A beszálló modell a 90D utónevet viseli, 5 másodperces 0-100-as gyorsulást tud felmutatni, hatótávja egy feltöltéssel pedig 413 kilométer. Az izmosabb PD90, amely a „Ludicrous Speed” csomaggal még egy 707 lóerős Dodge Challenger SRT Hellcatet is megizzaszt negyed mérföldön, még tovább bírja egy feltöltéssel, amelyet egyre több helyen már Európában is elvégezhetünk a Tesla Supercharger névre hallgató gyorstöltőjével.

Az opciók közül még kiemelhető a légrugózás, amely akár 230 mm-ra képes növelni a szabad magasságot, valamint a vonóhorogra helyezhető gyári kerékpártartó, amely négy darab drótszamárral is megbirkózik. Az önparkoló rendszer, valamint a kiterjedt vezetéstámogató asszisztensek jelenléte talán már nem is meglepetés.

A sajtótájékoztatón az árakra is kitértek, igaz, a csúcsra szerelt verzió amerikai 35-40 millió forintnyi ára nem mond sokat nekünk, európaiaknak. Egy biztos, ennél olcsóbb nálunk sem lesz jól felszerelve a PD90, ami a teljesítményét tekintve érthető is. Viszont könnyen lehet, hogy a szerényebb verzió mondjuk 25 milliós árral képes lesz felvenni a versenyt az egyelőre nem létező konkurenciával.

A sajtóanyaggal viszont egyelőre adós maradt a Tesla, különös tekintettel a fényképekre. Rövidesen cikkünket galériával bővítjük, addig is érdemes megnézni a The Verge videóját, akik kizárólagosan már vezethették is az újdonságot:

Forrás: Autópult



Szólj hozzá!

További Garázs

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés