Az immár évek óta ismételten zajló felmérés idei eredményei szerint júliusig az autósok nem kevesebb mint 26 százaléka hagyta fent téli gumiját az autón, miközben további 7 százalékuk alkalmaz valamilyen, a tesztek alapján kompromisszumos megoldásnak tekinthető négyévszakos abroncsot. A szemlézett gumik 56 százaléka 5 évnél fiatalabb, ami jó eredmény annak fényében, hogy a nyári gumiknál az életkor nem befolyásolja annyira a teljesítményt, mint a téli abroncsok esetében. A prémium márkák továbbra is vezetnek a budget kategóriájú társaikkal szemben. Az átlagos profilmélység tavalyhoz képest jelentősen, 5,4-ről 4,7 milliméterre csökkent, igaz, ez az érték még mindig jóval az előírt 1,6, illetve a szakértők által minimálisan javasolt 3 milliméter felett van.
Nyárigumi Kommandó 2016 − eredmények |
|
Soroksár |
Fót |
Szentendre |
Budaörs |
Budapest |
Teljes átlag |
Nyári-téli-négyévszakos gumik aránya |
74-19-7% |
68-26-6% |
71-19-10% |
65-29-6% |
58-35-7% |
67-26-7% |
Prémium-budget gumimárkák aránya |
58-42% |
52-48% |
55-45% |
58-42% |
39-61% |
52-48% |
5 évnél fiatalabb-idősebb gumik aránya |
58-42% |
52-48% |
48-52% |
61-39% |
61-39% |
56-44% |
Átlagos profilmélység |
4,8 mm |
4,7 mm |
4,7 mm |
5,0 mm |
4,4 mm |
4,7 mm |
Forrás: Használtautó.hu és nonstopgumi.hu
Természetesen területenként ezúttal is jelentősek az eltérések. Egy budapesti lakótelep parkolójában például az autók több mint harmadán volt téli gumi, és az átlagos profilmélység is mindössze 4,4 milliméter volt. Eközben a Szentendrén vizsgált autóknak az ötödén sem találtunk téli gumikat, a budaörsi személyautók gumijának átlagos profilmélysége pedig 5 milliméteres átlagot adott.
„Az adatok azt mutatják, hogy sok autós választja azt a stratégiát. hogy a télre javasolt 4 milliméteres profilmélységet már nem nyújtó téli gumit nyáron kívánja ’lejárni’ – mutatott rá Katona Mátyás, a Használtautó csoport autós magazinjának főszerkesztője. – Ez ugyan nem ütközik a jogszabályi előírásokkal, mégis komoly kockázatokkal jár. A tesztek ugyanis azt mutatják, hogy magas hőmérsékleten száraz aszfalton ötödével, míg nedves aszfalton harmadával nagyobb fékútra számíthat az, aki a legmelegebb hónapokban is téli gumit használ. Nem szólva arról, hogy egy nagyobb fékezés ilyenkor valósággal ledarálja a téli gumi felületét, ami nyáron néhány ezer kilométeres futással teljesen tönkre is tehető.”
„A tartósan harminc fok feletti hőmérséklet kortól, nemtől, egészségi állapottól függetlenül minden ember szervezetét próbára teszi – hívta fel a figyelmet a nyári közlekedés alapvető veszélyeire Kiss Csaba rendőr alezredes, az ORFK OBB főtitkára. Testünk különböző módszerekkel próbálja a forró napokat túlélni, és jelzi, ha valamit már képtelen elviselni. A hőségben a közlekedés résztvevőinek is nagyobb figyelemre, türelemre van szüksége. A reakcióidő meghosszabbodik, tompábbak lesznek az emberek, megnő a balesetveszély, ezért bizonyos jó tanácsokat, így a megfelelő gumiabroncs választását is érdemes a közlekedőknek megfontolniuk, még mielőtt bekövetkezne a baj. Elsődleges tanácsunk az, hogy aki nehezen viseli a forróságot, lehetőleg ne induljon útnak. Kerülje a tűző napfényt, fogyasszon kellő mennyiségű folyadékot, ehhez mindig legyen a táskában, kézben ásványvíz, vagy üdítőital. Bármilyen nehéz is, legyenek türelmesebbek, tartsák be a szabályokat!”