Connect with us

technokrata

Van olyan autó Magyarországon, amelynek 17 tulajdonosa volt

Garázs

Van olyan autó Magyarországon, amelynek 17 tulajdonosa volt

Van olyan autó Magyarországon, amelynek 17 tulajdonosa volt

A sofőrök többsége körültekintően vásárol, és kerüli a manipulált kilométerórájú vagy sérült járműveket, ám az autók más titkokat is rejthetnek.

Egyes modellek például lényegesen többször váltanak tulajdonost, vagy gyakrabban éri őket baleset. A járműadatokkal foglalkozó carVertical cég megvizsgálta a magyar használtautó-piacon a 2024 első felében észlelt legszélsőségesebb eseteket.

Határokon átívelő utazás: túlzás-e, ha egy autót hét különböző országban regisztráltak?

Az új autók egy jelentős része elhagyja az országot, amint legördül a gyártósorról. A használt járműveket is gyakran exportálják, így életük során több tulajdonoshoz kerülnek.

A carVertical által Magyarországon vizsgált autók között szerepel egy 2019-es Audi A7, amelyet figyelemre méltó módon hét különböző országban regisztráltak. Ezt követi egy 2013-as Audi A6 és egy 2015-ös Audi S3, melyeket hat országban tartottak nyilván.

A tulajdonosok általában néhány év elteltével váltanak autót, de ez nem minden modellnél van így. Az idei rekordot egy 2007-es Audi A5 tartja, amelynek tizenhét tulajdonosa volt. Egy 2001-es Audi TT és egy 2011-es Volkswagen Golf szintén gyakran cserélt gazdát: az előbbi 16, az utóbbi 15 alkalommal.

„Ha egy autónak feltűnően sok tulajdonosa volt, érdemes utánajárni, mi áll a háttérben. Az emberek többsége 4-6 évente cserél autót, de ha egy gépkocsi évente vagy akár néhány havonta új tulajdonoshoz kerül, az komoly problémákra utalhat. Az importautók vásárlói különösen nagy kockázatnak vannak kitéve, hiszen ezeknél a járműveknél sokszor nehezebb visszakövetni, hány tulajdonosváltáson estek át. A járműtörténeti jelentéseket kínáló szolgáltatások növekvő népszerűségének köszönhetően azonban ezek az információk már azonnal hozzáférhetők”

– mondja Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetője.

A carVertical jelentések idővonal-szekciója tartalmazza például az autó regisztrációs adatait, tulajdonosváltozásait és korábbi műszaki vizsgáit, ami különösen hasznos lehet azok számára, akik új modellt keresnek.

A legmagasabb összesített kárérték meghaladta a 36 millió forintot

Bár előbb-utóbb minden autóval történhet baleset, egyes modelleket többször éri kár, mint másokat. Magyarországon egy 2015-ös Fiat 500L-ről derült ki, hogy 11 feljegyzett balesete volt. Ezt követte egy 2017-es Mercedes-Benz E-osztály és egy 2018-as Ford Focus, melyekről 8, illetve 7 kárfeljegyzés készült.

A károk súlyosságától függően a biztosítótársaságok különbözőképpen állapítják meg a javítási költségeket. A magasabb kategóriájú modellek esetében általában többe kerül a helyreállítás. Ha egy autó többször is balesetet szenvedett, és a károk összesen több millió vagy akár több tízmillió forintra rúgnak, érdemes szakértővel alaposan átvizsgáltatni a járművet. A járműtörténeti jelentés rámutat, mely alkatrészek sérültek meg, így a szerelő ezekre a területekre összpontosíthat.

Magyarországon a legnagyobb – 36,6 millió forintos – összesített kárértéket egy 2015-ös Lexus RC-nél regisztrálták. Ez az összeg egyes országokban akár egy lakás árával is felér. Szorosan mögötte következett egy 2020-as Tesla Model X 35,1 millió forintos, valamint egy 2012-es BMW 6-os sorozat 33,5 millió forintos kárértékkel.

A futásteljesítményt akár több százezer kilométerrel is csökkenthetik

A magyarországi apróhirdetésekben számtalan olyan autót találni, amely több százezer kilométert futott, de egyik sem éri utol azt a 2002-es BMW 5-ös széria modellt, amelynek a kilométerórája egészen elképesztő értéket – 901 327 kilométert – mutat. Az ilyen magas futásteljesítményű járművek végül elérik azt a pontot, ahol a hatjegyű kilométerszámláló a nulláról indul újra.

Hogy jobban érzékeltessük: ez a BMW 5-ös évente átlagosan több mint 45 000 kilométert tett meg 2002 óta – ez lenyűgöző távolság, ami jól mutatja, mennyi időt töltött az autó az utakon. Ezt követi egy 2009-es Audi A6 650 650 kilométerrel, és egy 2007-es Audi A6 601 290 kilométerrel.

Magas futásteljesítményű autót azonban nehéz jó áron eladni, ezért a tisztességtelen eladók gyakran visszapörgetik a kilométerórát, hogy mesterségesen növeljék az autó árát.

Magyarországon a carVertical által ellenőrzött járművek közül a legnagyobb kilométeróra-csökkentést egy 2008-as Audi A6-nál találták – az óra állását elképesztő mértékben – 421 635 kilométerrel – hamisították meg. Nem sokkal marad el ettől egy 2008-as Peugeot Boxer, amelynél 399 992 kilométert csaltak, illetve egy 2002-es Audi A4, amelynek számlálóját 376 000 kilométerrel tekerték vissza.

„Rengeteg probléma adódhat abból, ha olyan autót veszünk, amelynek kilométeróráját több százezer kilométerrel manipulálták. Nyilvánvaló, hogy egy ilyen modell már nem megbízható, és gyakran meghibásodhat. Emellett a biztonsági kockázat sem elhanyagolható: egy ilyen magas futásteljesítményű autó nemcsak a vezetőre és az utasokra, hanem a többi közlekedőre is veszélyt jelenthet”

– mondja Buzelis.


További friss híreket talál a Technokrata főoldalán! Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

További Garázs

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés