Connect with us

technokrata

Világszerte kevesebb mobiltelefont adtak el 2001-ben

Kütyük

Világszerte kevesebb mobiltelefont adtak el 2001-ben

A Gartner piackutató cég felmérésének eredményei is igazolják: 2001. a mobiltelefon-iparág legrosszabb éve volt.

Világszerte összesen 399,6 millió mobiltelefont adtak el a gyártók a 2001-es évben, ami 3,2 százalékos csökkenést jelent a 2000-es év értékesítéséhez képest. 2001-ben esett meg először az, hogy az előző évinél kevesebb mobil készüléket adtak el a gyártók, 1996. és 2000. között az éves növekedés mértéke ugyanis mindig 60 százalék körüli volt.

A eladások csökkenését többek között az európai piac telítődése okozta, ahol számos szolgáltató leállt az ártámogatással (előfizetés vásárlása esetén olcsóbban kínált) mobiltelefonok árusításától, melynek nyomán – főként a fejlődő országokban – meglódult a használt készülékek kereskedelme, és egyre több szürkeimportból származó, még korábbi készletekből fennmaradt készülék érkezett ezekbe az országokba.

Az eladások csökkenéséhez nagymértékben hozzájárult az is, hogy sem a szolgáltatók, sem pedig a készülékgyártók nem álltak elő új, vonzó lehetőségeket kínáló szolgáltatásokkal, illetve az ezeket kihasználó új mobiltelefonokkal, amelyek kedvéért az előfizetők lecserélték volna meglévő mobiltelefonjaikat. A Gartner szerint nem aratott sikert a 3G szolgáltatások felé vezető út első kilométerkövének tartott, GPRS technológia sem, amely csomagkapcsolt adatátvitelt, ezáltal az eddiginél költséghatékonyabb hozzáférést tesz lehetővé a különböző mobil internetes technológiákhoz.

A piacelső finn Nokia a múlt év során 33,4-ről 35 százalékosra volt képes bővíteni piacát a tavalyi év utolsó negyedévére. Mivel a konkurencia most igencsak szorongatja a Nokiát, számos piaci elemző valószínűnek tartja, hogy a finn gyártó számos új mobiltelefont fog bemutatni a héten nyíló CeBIT kiállításon. A második helyen továbbra is az amerikai Motorola áll, amely a 2000-ben elért 14,6 százalékhoz képest 2001-ben 14,8 százalékos részesedést tudott megszerezni.

Érdekesen alakult a lista harmadik, negyedik és ötödik helye. Harmadiknak a német Siemens ”futott be” leutasítva a dobogóról – ha a Sony-t nem számítjuk – a svéd Ericssont, amely az ötödik helyre esett vissza, mivel a dél-koreai Samsung is lekörözte. Ez utóbbi vállalat érte el a legnagyobb mértékű növekedést a kisebb gyártók között, piaci részesedését pedig a 2000-es 5 százalékról 7,9 százalékra bővítette, köszönhetően többek között az A300-as modell sikerének is.

Ezzel szemben drámai csökkenést szenvedett el a mobiltelefon üzletágát tavaly év végén a Sony-éval egyesítő Ericsson. A 2000-ben még önállóan, a Sony nélkül működő cég a piac 10 százalékát tudhatta magáénak, míg 2001. utolsó negyedévére részesedése 5,5 százalékra esett vissza, ha csak a svéd cég eredményeit nézzük. A Sony-val együtt az Ericsson részesedése 8,5 százalék, tehát a cég gyakorlatilag továbbra is megőrizte harmadik helyét, igaz, némi segítséggel. Mint ismeretes, a Sony Ericsson nemrégiben új, színes kijelzős, szórakoztatási és mobil internetes funkciókkal felvértezett felső árkategóriás mobiltelefonokat mutatott be.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés