Connect with us

technokrata

Infomediátor – informatikai felhasználóvédelmi iroda

Kütyük

Infomediátor – informatikai felhasználóvédelmi iroda

A nyugat-európai tapasztalatokat felhasználva az INFORUM keretében Magyarországon megkezdi működését az informatikai eszközöket használók és felhasználók jogait és érdekeit vigyázó iroda.

Az Infomediátor létrehozásával fontos, eddig hiányzó láncszem kerül be a magyar információs társadalom biztonsági láncába, és ezzel teljessé válik az információs társadalomban a felhasználók jogi és érdekvédelme.

Az Infomediátor
• széleskörű szakmai tanácsadó szolgáltatást nyújt az információs társadalmi felhasználók érdekeinek és problémáinak komplex kezelésére,
• közreműködik az érdeksérelmet okozó jelenségben illetékes szolgáltatók feltárásában és a problémák – akár ideiglenes – megoldásainak megkeresésében,
• az alternatív konfliktuskezelési eljárások fórumrendszerét működteti és kínálja fel a viták hatékony, gyors és szakértő rendezésére, jelentősen csökkentve ezzel az állami igazságszolgáltatás útjára terelődő viták számát, illetve amennyiben ez mégis megtörténik, úgy megfelelően előkészíti azok gyorsabb elbírálására az ügyeket,
• tevékenysége során felhasználja az internetes nyilvánosságot a felhasználók tájékoztatására, az eredmények közzétételére, különös tekintettel a dicsérő és elmarasztaló minősítésekre, illetve olyan presztízslistát hoz létre a szolgáltatók minősítésére, amely a felhasználók számára egyfajta garanciát jelent.

Az Inforum által eltervezett információs társadalom felhasználó-védelmi iroda fogyasztóvédelemi felügyelőségek, a Gazdasági Versenyhivatal, az ombudsmanok és a Hírközlési Fogyasztói Jogok Képviselője hivatala rendszerében lévő űrt tölti be.

Az Inforum felhasználó-védelmi programja a nyugat-európai pozitív példákhoz hasonlóan, webportálján keresztül kíván a felhasználók részére az információs társadalmi szolgáltatásokkal kapcsolatban széles körű tájékoztatási-felvilágosítási szolgáltatást nyújtani, illetve mindazok részére, akiket e szolgáltatások igénybevétele során valamilyen méltánytalanság ért, a számukra elérhető jogorvoslatokra vonatkozóan ad tanácsot, valamint a bíróságon kívüli gyors és hatékony vitarendezést elősegítő alternatív vitarendezési fórumokat működtet. Az áru előállítója, a szolgáltatás nyújtója, és az értékesítő, vagyis a gyártó, szolgáltató és kereskedő tevékenységének célpontja, a fogyasztó mindig is kiszolgáltatott helyzetben volt az előző csoporttal szemben, hiszen míg azok rendelkeztek mindazzal az ismerettel, amely az árura, szolgáltatásra vonatkozik, a fogyasztó lényegesen kevesebb információ birtokában kényszerült döntése meghozatalára. Ez az egyenlőtlenség indokolja, hogy az árutermelő társadalmak megjelenésétől a jogrendszerek nagy figyelmet fordítottak a fogyasztók védelmére.

Az információs társadalommal bekövetkező változások azonban a hagyományos fogyasztóvédelem kereteit feszegetik, hiszen
• bonyolultabb termékek és szolgáltatások jelennek meg; jelentősen megnövekszik a távolság a felhasználó és a szolgáltató(k) tudásszintje és földrajzi helyezet között; a termékek és szolgáltatások lényegesen hosszabb „láncon” keresztül jutnak el a felhasználóhoz, ezáltal a felhasználók kiszolgáltatottsága nagymértékben növekszik,
• a szolgáltatások között egy újfajta „termék” jelenik meg: az információ, amelynek „minőségére” vonatkozóan újfajta, a hagyományos termékek és szolgáltatások világától eltérő követelmények jelennek meg,
• az információs szolgáltatásoknak az a volumenbeli növekedése és világméretűvé válása, amit az Internet megjelenése eredményez, újabb veszélyforrásokat jelent, különös tekintettel a felhasználók illetve a társadalom függőségének kialakulására ezen szolgáltatásoktól,
• a hagyományos termékekhez és szolgáltatásokhoz kapcsolódó tranzakciók egy része is személytelen formában hajtódik végre, ami fokozott védelmet tesz szükségessé a résztvevők számára.

Néhány példa az Infomediátor szakmai tevékenységének potenciális területeire

1. E-mailben terjedő vírusok terjesztéséért felel-e a felhasználó?
A MyDoom vírus robbanásszerű terjedése nyomán a New-York Times hasábjain fellángolt a vita, hogy felel-e a képzetlen és naiv felhasználó, ha a vírust tartalmazó mellékletre kattintva maga is elősegíti a vírus terjedését, és ezzel kárt okoz sok más felhasználó gépében, illetve adatállományában? Ilyen kérdés megoldásában az Infomediátornak nyilvánvalóan nagy szerepe lehet, hiszen a felvilágosító-tanácsadó tevékenységével nagymértékben hozzájárulhat ahhoz, hogy kevesebb vírus kerüljön megnyitásra, és egyúttal tudatosíthatja a felhasználókban azt, hogy aki a Világhálóhoz csatlakozik, bizony felelősséggel tartozik a közösség többi tagja irányában, és óvnia kell a hálózat biztonságát.

2. Szoftverek: régi kérdések várnak tisztázásra, amelyekre ugyan a szerzői jog, a Ptk., és más jogszabályok is részben megadják a választ, a bizonytalanság azonban mégis nagy. Például továbbadható-e a számítógéppel együtt a szoftver is, illetve áthelyezhető-e a szoftver a felhasználó új gépére; szabályos-e ha a szoftverhez csak idegen nyelvű licencszerződést mellékeltek; tulajdonjogot szerez-e a felhasználó, vagy csak a szoftver felhasználásához van joga, készíthet-e másolatot, és ha igen milyen célra és hányat stb. E kérdések még a hozzáértő felhasználók számára is magyarázatot, felvilágosítást, tájékoztatást igényelnek, a jogkövető felhasználói magatartáshoz szükséges, hogy ezekkel tisztában legyenek, de az is fontos, hogy a tudatos érdek-érvényesítéshez tisztában legyenek azzal, hogy milyen jog és milyen terjedelemben illeti meg a szoftver használót?

3. Pop-up ablakok: a felhasználók jelentős része nincs tudatában annak, hogy a felnyíló reklámokra kattintva csak még több megjelenését segítik elő. Az Infomediátor ez esetben ugyancsak felvilágosító tevékenységet végez, de ugyanakkor a szolgáltatókat is felhívhatja arra, hogy önszabályozó kódexben korlátozzák a pop-up használatot.

4. Betárcsázós vírus: a modemes telefonos kapcsolattal rendelkezők közül többen tapasztalták, hogy internetezésük után igen magas összegű telefonszámlát kaptak kézhez, amelyet a tudtukon kívül igénybe vett emelt díjas szolgáltatás, vagy idegen országbeli Internet szolgáltatóval létesített kapcsolat okozott. A jelenségről az Informediátor figyelmeztetést tehet közzé, kioktathatja a felhasználókat ennek elkerülésére, illetve nagy számú bejelentés esetén megkeresheti az ORFK illetékes osztályát, a szükséges intézkedések megtétele érdekében.

5. Segíthet az online árverések, apróhirdetések során kárt szenvedett felhasználóknak jogaik érvényesítésében, illetve tájékoztatást adhat arra, hogy az ilyen jellegű szolgáltatásokat milyen előrelátó intézkedések mellett célszerű igénybe venni.

6. A szolgáltató azonosításának hiányossága: a weboldalon hiányos információkat közlő, vagy azokat egyáltalán közzé nem tevő szolgáltató azonosításában közreműködik, és a felhasználó részére felvilágosítást ad, illetve a szolgáltató és a felhasználó között keletkezett vitában közvetítőként, mediátorként jár el, és ezzel elősegíti a gyors és hatékony vitarendezést.

Az Infomediátor szerepe, tevékenysége a magyar információs társadalom kiépítésében, ahogy a fenti példák azt a gyakorlati működésre vonatkozó elképzelésekkel bemutatják, az elnevezésben is markánsan megjelenik, a közvetítés a felhasználók és szolgáltatók csoportja között, a párbeszéd, összhang és együttműködés elősegítése.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés