Connect with us

technokrata

Kevésbé (?) zavaró internetes reklámok

Kütyük

Kevésbé (?) zavaró internetes reklámok

Az online hirdetés új generációját ígérik az internetes piac szereplői, melyek elődjeiknél hatékonyabbak, ugyanakkor kevésbé zavaróak.

Az 180solutions nevű USA-beli cég a héten kezdett bele letölthető programjának népszerűsítésébe, mely voltaképp az adware kategóriába tartozik. Minden olyan alkalmazás adware-nek minősül, melyet letöltve – még ha egyéb funkciókkal is rendelkezik – reklámokat jelenít meg a felhasználó desktopján. Cserébe azonban például ingyenes (de legális) zeneletöltést biztosít a felhasználónak. Hasonlóan újszerű megoldással kísérletezik a Vibrant Media is.

180solutions

Nézzük kicsit közelebbről, mit is jelent ez! A 180solutions Zango névre keresztelt alkalmazásának letöltése után betelepül a felhasználó desktopjára, ahonnan a PC tulajdonosa ingyenes szolgáltatásokat érhet el. A háttérben eközben folyamatosan figyeli a felhasználó szokásait, amikor az például keres az Interneten, vagy kattintgat a weboldalak között. Ezeket az adatokat aztán arra használja fel, hogy targetált reklámokat jelenítsen meg az internetezőnek, azaz olyan hirdetéseket mutat, melyekre az egeret kezelő minden bizonnyal nyitott lesz.

Például aki hotelekre keresgél mondjuk a Yahoo vagy a Google segítségével, annak a Zango keresősegédje egy másik böngészőablakban automatikusan felkínálja egy-egy hotel kezdőlapját. Egy ékszerekkel foglalkozó oldal meglátogatása esetén megnyílhat egy másik, hasonló témájú weblap is. Gyakorlatilag a Claria (volt Gator) által alkalmazott technológiára alapul.

Van azonban a két megoldás között néhány alapvető különbség. A Zango nem popup ablakokat ˝dob fel˝ a képernyőre, hanem külön böngészőablakot nyit. Ezenfelül – szemben a Claria eljárásával – nem egy olyan oldalt jelenít meg, ahol reklám található, hanem a vele szerződésben levő cégek kezdőlapját kínálja fel megtekintésre, mindenféle kattintgatás nélkül. Ráadásul egy átlagos felhasználó – a cég ígérete szerint – csak két-három ilyen reklámot láthat egy nap, tehát nincs arról szó, hogy hirdetésözön jelenne meg az internetező képernyőjén. Egyébként minden egyes, a fentiekben leírt látogatás után 1 cent és 1 dollár közötti összeg üti a 180solutions ˝markát˝, melyet attól a cégtől kap, amelynek oldalára ellátogatott a webező.

A helyzet azonban nem ilyen egyszerű és szép. A vállalat egy másik (n-Case) terméke kapcsán is ismertségre tett szert: a szoftver már több mint 30 millió számítógépre telepítették fel. Igaz, hogy az alkalmazás ellenzői szerint ez ActiveX-es telepítője révén többnyire automatikusan, az adott PC tulajdonosának akarata vagy hozzájárulása nélkül történik meg. Ráadásul sokan spyware-nek (adatok után kémkedő, majd a megszerzett információkat kiszolgáltató programnak) tartják az n-Case-t, bár ezt a 180solutions határozottan cáfolta. A szoftverrel szembeni nagy ellenállás abból származik, hogy többnyire más alkalmazásokkal egybecsomagolva tölti le a felhasználó, s feltelepítésekor nem fordít kellő figyelmet a szabályok elolvasására.

Szólni kell még a jogi problémákról is. A Claria például már több mint egy éve azért áll perben több vállalattal is, mert azok weboldala fölött vagy alatt gyakran az adott webhely birtokosának konkurensei által szponzorált hirdetések jelentek meg, aminek – érthető okokból – nem örültek a honlapot fenntartók. Hasonló veszély fenyegeti a 180solutions Zango termékét is. Ha azonban ezt az akadályt is sikerül legyőzni, akkor még mindig ott a feladat, hogy rávegyék a hirdetőket, használják a rendszert.

Vibrant Media

A másik, nemsokára elinduló reklámozási lehetőség intelliTxt névre hallgat. Voltaképp arról van szó, hogy egy weboldal olvasgatása közben bizonyos szavak kiemelésre kerülnek, mely fölé mozgatva az egér mutatóját, külön kis dobozban megjelenik egy, az adott szóval kapcsolatos hirdetés. Amennyiben a felhasználó rákattint a kiemelt szóra, átkerül a reklámozó weboldalára. Mindebből már idén 25 millió dolláros bevételre számít a Vibrant, s arra, hogy nyereséget is képes lesz termelni.

Megosztott véleménnyel vannak az elemzők a cég által alkalmazni tervezett reklámozási szokással. Sokak szerint ugyanis az embereket megzavarhatja a hiperhivatkozásként (azaz webes linkként) viselkedő reklám. Használatát félrevezetőnek tartják, mivel a webezők többségében nem tudatosul, hogy voltaképp egy reklámra kattintott, nem pedig egy ˝hagyományos˝ linkre.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés