A múlt héten írtuk meg, hogy a kaliforniai vállalat elindította Gmail szolgáltatásának tesztelését. A szolgáltatás két legfontosabb jellemzője a nagy, 1 GB-os tárkapacitás, illetve a tartalomfüggő reklámozás: a Google tervei szerint olyan reklámokat fognak az üzenetekbe illeszteni, melyek az adott e-mail tartalmához kapcsolódnak.
Attól eltekintve, hogy a Yahoo is és egy relatíve kisebb cég (Spymac) szinte azonnal reagált a történtekre, komoly problémába ˝futottak bele˝ az üzemeltetők: a magánszféra védelmét szolgálni hivatott brit szakértők szerint jogsértő a szolgáltatás. A Google Gmail használati szabályzatában ugyanis egyértelműen a felhasználó tudomására hozzák, hogy az e-mailek másolatai még abban az esetben is a Google szerverein maradhatnak, ha az eredeti példányokat a postafiók tulajdonosa letörölte. Ezenfelül az elküldött és a fogadott levelek reklámszempontokból való átnézése is sérti a magánszféra védelmét, fejtették ki álláspontjukat a Privacy International brit részlegénél (az európai adatkezelési elvek jóval szigorúbbak, mint a hasonló USA-beli törvények)
Tegnap ráadásul még egy független, befektetési tanácsadó cég, a londoni Market Age is akadályt gördített a zavartalan tesztelésbe: elmondásuk szerint ugyanis ők birtokolják a Gmailhez, mint névhez fűződő tulajdonjogokat. Ráadásul szeretnék is ezt megtartani, miután kiderült, hogy a Google nem regisztrálta be az amerikai szabadalmi hivatalnál a nevet. Ha akarná is, már elkésett: Shane Smith, a Market Age vezérigazgatója 700 dollárért beregisztrálta. Smith szerint a két cég között még nem történt meg a kapcsolatfelvétel – ami lehet, hogy el is marad, mivel a Google-féle Gmail jelenleg tesztelési szakaszban tart, lehet, hogy egyszerűen átnevezik a szolgáltatást a hivatalos indítás előtt.