A múlt héten írtuk meg, hogy a kaliforniai vállalat elindította Gmail szolgáltatásának tesztelését. A szolgáltatás két legfontosabb jellemzője a nagy, 1 GB-os tárkapacitás, illetve a tartalomfüggő reklámozás: a Google tervei szerint olyan reklámokat fognak az üzenetekbe illeszteni, melyek az adott e-mail tartalmához kapcsolódnak.
Attól eltekintve, hogy a Yahoo is és egy relatíve kisebb cég (Spymac) szinte azonnal reagált a történtekre, komoly problémába ˝futottak bele˝ az üzemeltetők: a magánszféra védelmét szolgálni hivatott brit szakértők szerint jogsértő a szolgáltatás. A Google Gmail használati szabályzatában ugyanis egyértelműen a felhasználó tudomására hozzák, hogy az e-mailek másolatai még abban az esetben is a Google szerverein maradhatnak, ha az eredeti példányokat a postafiók tulajdonosa letörölte. Ezenfelül az elküldött és a fogadott levelek reklámszempontokból való átnézése is sérti a magánszféra védelmét, fejtették ki álláspontjukat a Privacy International brit részlegénél (az európai adatkezelési elvek jóval szigorúbbak, mint a hasonló USA-beli törvények). Emellett egy befektetési tanácsadó cég, a londoni Market Age is akadályt gördített a zavartalan tesztelésbe: elmondásuk szerint ugyanis ők birtokolják a Gmailhez, mint névhez fűződő tulajdonjogokat, ráadásul szeretnék is ezt megtartani.
Lassan már trendszerűvé válik, hogy a Gmail folyamatosan negatív reklámot kap: hétfőn Kalifornia egyik szenátora jelentette be, hogy egy olyan törvénytervezet fogalmazásába kezdett, melyben blokkolnák a Google ingyenes e-mailszolgáltatását. Az indok itt is az, amit már korábban a britek is megfogalmaztak: a magánlevelezés tartalomfüggő reklámokkal való elárasztása. A demokrata párti Liz Figueroa egy, a Reuters-nek adott interjújában fejtette ki véleményét, mely szerint a Gmail totális invázió a magánszféra védelme ellen. A poliikus hölgy vehemenciáját pedig nem szabad lebecsülni, hiszen ő volt a ˝Do-Not-Call˝ nevű kaliforniai törvény szerzője is. Ismeretes, hogy ez a szabályozás lehetővé tette az amerikai államban élők számára a ˝Ne hívjanak˝ listára való feliratkozást, amelyen szereplő emberek biztosak lehetnek benne, hogy nem zaklatják őket telemarketing hirdetésekkel (vagy pedig megbüntetik a reklámozót). A kérdésben egyébként már egy levelet is eljuttatott az internetes vállalatnak, ahonnan ezidáig még nem kapott választ.