Connect with us

technokrata

Online áruházak helyzete az Internet-gazdaságban

Kütyük

Online áruházak helyzete az Internet-gazdaságban

A karácsonyi bevásárlási roham elkerülésére nyújthat megoldást az Interneten keresztüli vásárlás, hiszen a karosszékben ülve vásárolhatjuk meg a szeretetteinknek szánt ajándékokat és azokat többnyire kedvezőbb áron szerezhetjük be, mint a hagyományos kiskereskedelmi egységekben – a webáruházak kétharmada nyújt kedvezményt az Interneten keresztül vásárlók számára.

Az MSNBC.com elemzése szerint az Egyesült Államokban a 25 legnagyobb kereskedelmi lánc internetes értékesítéséből származó bevételei 50 százalékkal nőttek a tavalyi év ugyanezen időszakához képest, megduplázva a teljes online szektor forgalmát. Ezzel szemben – a GKI Rt. 2003-ban és 2004-ben végzett kutatási eredményei alapján – Magyarországon a csak Interneten keresztül értékesítő áruházakra jutó online árbevétel nagysága nemcsak 2004-ben, de 2003-ban is magasabb volt, mint a hagyományos háttérrel is rendelkező társaiknak. Emellett – az előbbi célcsoportban – 2003-ról 2004-re az egy áruházra jutó átlagos árbevétel növekedése is dinamikusabb volt (100 millió forintról 185 millió forintra).

Ugyanakkor az előbb említett átlagos árbevétel értékek megtévesztők lehetnek a hazai online piac magas koncentrációja miatt. A 10 legnagyobb piaci szereplő adja a teljes piaci volumen felét, azaz körülbelül 5 milliárd forintot, az első 25 szereplő a piac közel 70%-át, míg az 50 legnagyobb áruház a piac közel 90%-át.

2003-ban a piaci szereplők 85%-ának, 2004-ben 81%-ának az éves nettó árbevétele nem érte el az 5 millió forintot. Ugyanakkor 2003-ról 2004-re az a tapasztalat született, hogy az 5 millió forint alatti, illetve a 20-100 millió forint közötti forgalmat generált áruházak egy része magasabb árbevétel kategóriába lépett, amely alapján a szereplők megerősödésére lehet következtetni.

Látogatottság
2004 elejéhez képest tovább nőtt a webáruházak napi átlagos látogatóinak száma, ami az áruházak ˝népszerűségének˝ növekedésével, illetve a hűséges vásárlói kör kialakulásával magyarázható. A felhasználók körében terjedő jó példák (például az online vásárlás előnyei és működőképessége) hatására egyre többen próbálják és fogják kipróbálni az online vásárlást és kihasználni az abban rejlő előnyöket.

Az év elején végzett kutatás eredménye alapján azt tapasztalták a felmérés készítői, hogy minél régebb óta működik egy áruház, annál magasabb annak napi átlagos látogatóinak száma. E feltevést a legfrissebb kutatási eredményeik részben megcáfolták; a napi látogatószám alakulását csak részben magyarázza a tevékenység megkezdésének ideje. A 2000 előtt alakult webáruházak átlagos napi látogatóinak száma 1800, a 2000-2001 között alakult áruházaké 2800, a 2002-2003-ban alakult áruházaké 1200, míg a 2004-es év új jövevényeinek átlagos napi látogatószáma 700.

A felhasználók számára azért is megéri a Világhálón vásárolni, mert az áruházak 38%-a a termékek többségét, 26%-a pedig részben olcsóbban kínálja, mint a hagyományos kiskereskedelmi egységek. E boltok közel 70%-a 1-10% kedvezményt biztosít vásárlói számára.

2004 második félévében – elsősorban a karácsonyi bevásárlásoknak köszönhetően – az áruház tulajdonosok az első félévben elért árbevételük 25%-os növekedését várják. Ez az érték várhatóan magasabb lesz, ha a tavalyi adatokat nézzük, hiszen 2003 karácsonyi időszakában (november, december) a teljes tavalyi forgalom egyharmada bonyolódott le. Ez alapján 2004 év végére a teljes évi nettó forgalom elérheti a 11-12 milliárd forintot.

Módszertan
A 2004 szeptemberi kutatás során közel 500 Interneten keresztül értékesítő áruházat, boltot kerestek meg e-mailen keresztül önkitöltős kérdőívvel, amelyek közül 60-at kaptunk vissza kitöltve. A válaszok összesen közel 80 online áruház jelenlegi helyzetét és jövőbeli várakozását reprezentálták.



Szólj hozzá!

További Kütyük

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés