Connect with us

technokrata

Megjelent a DirectX 9 új, RC-közeli verziója

Laptop

Megjelent a DirectX 9 új, RC-közeli verziója

A most megjelent új verzió már inkább RC, mint beta verzió.

Megjelent a DirectX 9.0.308, amely már igazából nem beta, de még nem is az RC0 (release candidate) – bár utóbbihoz nagyon közel álló, csak belső használatú verzió. Ez egyben azt is jelenti, hogy a véglegeshez képest már nem lesznek komolyabb változtatások benne.

A DirectX 9 néhány nagyon merész változtatást tartalmaz, amelyeket a jövő játékainak programozói egész biztosan üdvözölni fognak. Például a Pixel Shader és a Vertex Shader a következő, 2-ik generációjába lépett, illetve a Matrox Displacement Mapping technológiájáját is támogatja – az új verzió továbbá könnyebb kezelhetőséget fog nyújtani a fejlesztőknek (is).

A kérdés a ˝kézzel fogható˝ DirectX 9 megjelenésével ismét előtérbe kerül: ki fogja először támogatni a DirectX 9-et? Az Nvidia? Esetleg az ATI? Annyi bizonyos, egyik sem fogja könnyen (fel)adni az elsőséget, ami egyben az új Microsoft API lehetőségeinek elsőként való kihasználásából eredő piaci – anyagi és erkölcsi – előnyt jelenti.

A DirecX 9 végleges változata szükséges Windows-frissítés lesz, amely problémamentesen telepíthető bármely Windows 98/Me, illetve Windows 2000/XP rendszerre. A Windows 95-öt és NT4-et valószínűleg a 9-es verzió nem támogatja majd, e régebbi operációs rendszerekhez továbbra is az eddigi régebbi DirectX-ek használhatók. A DirectX 9 – az elődökhöz hasonlóan – nem uninstallálható, ugyanis a telepítés után már a Windows szerves alkotórészét képezi.

A Microsoftnál korábban szeptember környékére ígérték megjelenését, ám ezt felülbírálta a redmondi cég, s legutóbb novemberben jelölte meg a 9-es verzió kiadását. Míg a DirectX 9 megjelenését májusban még szeptemberre jelezték, az időpont június-júliusban már októberre módosult, az augusztusi bejelentés szerint pedig immár csak novemberben várhatjuk.

Bár a Microsoft partnerei – élen az ATI-val – október eleji megjelenést javasoltak, mégis a november végi időpont látszik megvalósulni. Az ATI számára kétségtelenül a minél gyorsabb kiadás lenne kedvező, hiszen övé az egyedüli termék – a Radeon 9700 Pro – amely támogatja az új, jelenleg beta.3-es állapotban létező API-t. A Microsoft betapolitikájának eredményeképpen egyébként az ATI nem is adhat ki DirectX 9-kompatibilis drivert, tehát a végleges verzió megjelenéséig meg van kötve a keze.

Egyelőre nem ismert, hogy milyen további, végleges előtti állapotú verziók lesznek még a DirectX 9-ből. Ismeretes, hogy a beta.1 májusban, a beta.2 (ez nagyrészt csak egy a beta.1-ben talált súlyos hiba miatt) augusztusban, a beta.3 októberben jelent meg. Lassan a DirectX 9 is RC-korszakba lép, amit – a Windows XP SP1-hez hasonlóan – valószínűleg nagyon gyorsan követ majd a végleges verzió.

Nagy valószínűséggel a DirectX 9 nem lesz hosszú életű, ugyanis év végén (vagy jövő év elején) várható az Nvidia NV30 megjelenése, amely új funkcióinak támogatására valamikor kora tavasszal várható a DirectX 9.1.

A DirectX 9.1 megjelenésének híre egyébként megmagyarázza egy korábbi, márciusi hír alapját, amely arról szólt, hogy a DirectX 9 meg sem jelenik, hanem első hivatalosként annak 9.1-es verziója lesz elérhető.

Megjegyzendő, hogy ezt még most sem zárhatjuk ki teljesen, hisz az ATI és az Nvidia közül egyik sem fogja könnyen (fel)adni az elsőséget, ami egyben az új Microsoft API lehetőségeinek elsőként való kihasználásából eredő piaci – anyagi és erkölcsi – előnyt jelenti. Márpedig az ATI-nak már van DirectX 9-kompatibilis hardvereszköze, az Nvidia még csak év végére ígéri. A DirectX 9 pedig – bár jelenleg ismert megjelenési időpontja az ATI-nak kedvez – még nem jelent meg. Ez pedig egyben könnyen azt is jelentheti, hogy tovább csúsztatható…

Persze a(z újabb) késés miatt annyira nem kell aggódnunk, hiszen DirectX 9-kompatibilis szoftver a hírek szerint úgysem jelenik meg jövő év vége előtt, vagyis addig nagyon jól eldolgozgatnak a DirectX 8.1 és annak javításai, illetve esetleges új verziói. A DirectX 9(.1) megjelenési időpontja, illetve annak (nem)módosítása tehát jelenleg sokkal inkább a hardvergyártók, mint a szoftvergyártók vagy -felhasználók érdeke.

Tovább

Kapcsolódó cikkek


Szólj hozzá!

További Laptop

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés