A horvát távközlési szolgáltató, a Hrvatski Telekom (HT) a Matáv Rt.-hez hasonlóan a korábbi 100%-os állami távközlési vállalat utódja, 2001 októbere óta a Deutsche Telekom csoport tagja. Horvátországban csak a HT kínálja a távközlési szolgáltatások teljes körét: vezetékes telefonszolgáltatást, mobil telefonszolgáltatást, adatforgalom bonyolítását, Internet-szolgáltatást, valamint nemzetközi kommunikációs megoldásokat. Horvátország legnagyobb vállalatai közé tartozik, 2000-ben 6,22 milliárd kuna, azaz mintegy 848 millió euró árbevételt ért el.
Balásy Bulcsú, a Fornax Rt. vezérigazgatója rámutatott, hogy a két cég közötti szakmai együttműködés már korábban megkezdődött. “Első megbízásunk a Horvát Telekomnál egy teljeskörű munkafolyamat-irányítási rendszer fejlesztése és bevezetése volt. A mintegy 5 millió euró értékű fejlesztés utolsó fázisa jövő évben zárul.” A Fornax Rt. a Deutsche Telekom csoport tagjai körében, így a Matáv Rt.-nél is a kiemelt informatikai szállítók közé tartozik.
A hálózatfelügyeleti rendszer (Network Management System) bevezetése nagy jelentőségű beruházás a HT-nál. A projekt célja a teljes horvátországi telefonhálózat üzemeltetésének modernizálása. A feladatra kiírt nyílt tender két fordulója után a horvát szolgáltató a Fornax Rt.-t bízta meg a rendszer teljeskörű bevezetésével. A több, mint 8 millió euró értékű projektet a magyar informatikai vállalat három alvállalkozó bevonásával fogja megvalósítani. Partnerei a Fornax Rt. többségi tulajdonosa, az athéni központú INTRACOM S.A., az USA-beli Micromuse Inc., valamint a horvát Hermes Plus d.d.o.
A tervezett NMS rendszer felügyeli majd a HT-nál működő főközpontokat, illetve a teljes átviteli hálózatot és hálózati elemeket. Nyílt architektúrája révén kapcsolódnia kell a már meglévő egyéb felügyeleti rendszerekhez, valamint támogatnia kell a szolgáltatás felügyeletét és biztosítását is. Természetesen bővíthetőnek kell lennie a jövőben új funkciókkal, és könnyen illeszthetőnek kell lennie a későbbiekben bevezetésre kerülő vállalati, valamint rendszerfelügyeleti alkalmazásokhoz egyaránt. Az NMS rendszernek széleskörű támogatást kell biztosítania a távközlési rendszerfelügyelet következő területein:
– Esemény- és hibafelügyelet, illetve -korreláció
– Működés- és forgalomfelügyelet
– Beállításfelügyelet és -kezelés
– C7/SS7 hálózat felügyelete
A kiépített rendszernek kapcsolódnia kell továbbá a HT folyamatvezérlő rendszeréhez, valamint a hálózati leltárt kezelő rendszerhez is.
A Fornax Rt. munkatársai szigorú ütemezés szerint, 11 hónap alatt, 5 fázisban hajtják végre a teljes rendszer bevezetését.