A különálló processzorokra rótt fizika (és más játékokkal kapcsolatos feladat, mint a mesterséges intelligencia) ötlete egy évtizede jelen van, de megvalósítása csak most kezd elérhető közelségbe kerülni. Miért megy ilyen nehezen? A vásárló szemszögéből igazolni kell egy újabb kiadást még egy alkatrészért: nagyban hozzá kell járuljon a játékélmény növekedéséhez. Ráadásul meggyőző módon kell tálalni, s nem úgy, ahogy az Ageia a PhysX kártyával tette – az eddigi tesztek alapján a fizika csak tovább lassítja a játékot. Nem véletlen, hogy eddig nagyon keveset adtak el belőle.
A fizika nem prezentálható olyan egyszerűen, mint a grafika, hiszen képekkel nem ábrázolható – első kézből kell megtapasztalni. A fizika jelen van, de csak akkor válik láthatóvá, ha mozogni kezdünk, vagy megfogunk valamit.
Az Ageia a Cell Factor segítségével akarta bemutatni a fizikát, amiben számos objektummal lehet kapcsolatba kerülni. A hozzáadott fizika azonban csak lelassította a játékot, ami nem is olyan meglepő. A sok plusz objektumot a grafikus kártyának kell lerenderelnie, így szűk keresztmetszetté válik.
Az Ageia egy másik problémával is kénytelen szembenézni: az ATI és az Nvidia is szeretné tudatni velünk, hogy ők mire képesek. Gyorsan megmutatták, hogyan lehet több ezer mozgó objektumot valós időben renderelni egy hagyományos GPU-val. Ez meggyőző lehet, mert a nagyobb objektumszám elméletben őket igazolhatja. De valóban jobb az ő megoldások, mint az Ageia-é?
A válasz röviden: “nem”. Ha megnézzük, hogy milyen egy 3D-s játék 3D-kártya nélkül, a válasz indokoltnak tűnik. Ma a lenyűgöző képeket valós időben elő lehet állítani, előre renderelt grafikák helyett. Ezek a kártyák azonban már 10 éve jelen vannak, a technológia pedig sokat fejlődött megjelenése óta. 3D-kártya nélkül bármelyik játék térdre kényszerítené a legerősebb CPU-t is, így a 3D-s GPU jó befektetésnek tűnik.
Ez a hangra is igaz, hiszen a különálló feldolgozás tehermentesíti a CPU-t, persze nem annyira, mint a grafika. Tehát még egy processzor hozzáadása a fizika miatt értelmesnek tűnik. A CPU tehermentesítése mindig jó ötlet, különösen, ha ezzel a játékok is realisztikusabbá válnak.
De itt kezd trükkössé válni a helyzet…