Mostanában kezdjük csak megérteni, hogyan befolyásolja gazdasági környezetünket korunk egyik meghatározó változása, a globalizáció. A kialakult „többpólusú világ” folyamatosan változtatja kilátásainkat. Senki sem állíthatja, hogy egyértelműen helyzeti előnye származna belőle, hiszen a változások nap mint nap teremtenek új, váratlan kihívásokat.
Az Accenture frissen elvégzett, direkt elemzésre támaszkodó tanulmánya egyaránt merít a világ legkiemelkedőbb teljesítményű vállalataira vonatkozó folyamatos elemzéseiből és kutatásokból, illetve az e vállalatoknál és kormányzati szerveknél végzett, a kiemelkedő teljesítmények elérését támogató munkák tapasztalataiból. A tanulmány egy, az új világrendhez kötődő meglepő jelenséget vizsgál, betekintést engedve a dolgok jövőbeni alakulásába. Ez a jelenség a feltörekvő gazdaságokból érkező multinacionális vállalatok térnyerése a világban.
A multinacionális vállalatok sok tekintetben a nyugati gazdaságok „találmányainak” tekinthetők. Azonban, mint oly sok minden többpólusú világunkban, ma már a multik sem kizárólag Nyugaton születnek. A sebesen növekvő feltörekvő gazdaságok elképesztő iramban hozzák létre saját üzleti óriásaikat. Néhány ilyen vállalat neve ma már közismerten cseng: például a dél-koreai Samsung, a China Mobile, vagy az indiai Reliance Industries Limited; sok társuk várhatóan hasonló utat jár majd be. Míg ezek a vállalatok fejlett világbeli társaikhoz hasonló méretekkel és ambíciókkal rendelkeznek, működési folyamataik és növekedési dinamikájuk gyakran eltér a fejlett országokból származó versenytársaikétól. Olyan sikertörténetek ezek, amelyek menetközben akár maguk változtatják a piaci működés szabályait.
Egyetlen üzleti vezető vagy döntéshozó sem hagyhatja figyelmen kívül e hatásokat, melyek egyike-másika valóban drámai változásokat idéz elő. Amikor a PetroChina nevű kínai olajtársaság megjelent a shanghai-i tőzsdén 2007 novemberében, egyben a világ legnagyobb társasága lett a maga közel 1000 milliárd USD üzleti értékével; ez duplája a legnagyobb nyugati társáénak. Az ilyen események a gazdasági erőviszonyokban egyszerre jelentenek rendkívüli kihívást, illetve jeleznek földcsuszamlás-szerű hangsúlyeltolódást. Semmilyen korábbi változáshoz nem foghatóak.
Hogy megértsük, hogyan is nézhetnek ki ezek a mozgások az azokat generáló vállalatok szemével, az Accenture kiterjedt kutatást végzett, melynek során több mint 40 kulcsfontosságú, feltörekvő piaci multinacionális cég vezetőjével és nemzetközi szakértőivel folytatott le részletes interjút. Az ilyen vállalatok megalakulásának és előretörésének közelről történő vizsgálata a globalizált világ feltáró erejű pillanatképét adja akkor, amikor az talán a legkritikusabb válaszút elé érkezett.
Ezeket a feltörekvő piacokon jelenlévő cégeket mindössze egyetlen dolog köti össze: semmi biztosat nem tudhatunk a jövőjükről. A kérdések, melyeket maguknak feltesznek, azt tükrözik, hogy a legjobb gyakorlat és növekedés elvén alapuló modelleket állítanak fel annak mentén, ahogy a piaci követelmények folyamatosan változnak körülöttük. Kövessék ők is a nyugati multinacionális társaságok pályagörbéjét, vagy maradjanak saját, külön útjaikon? Melyik földrajzi piacokba fektessenek be és miért? Hogyan versenyezzenek az erőforrásokért és az új ügyfelekért? Hogyan jussanak hozzá, kezeljék és tartsák meg a tehetséget egy egyre inkább globalizálódó munkaerőpiacon? Hogyan újítsanak, illetve újuljanak meg? Mi a növekedés optimális üteme?
Sok esetben azok a tényezők, amelyek elősegítették robbanásszerű megjelenésüket – mint a hely-specifikus „szupertudás”, a más feltörekvő piacokkal kapcsolatos ösztönös ráérzéseik, a piramis alján elhelyezkedő ügyfelek elérésének képessége, valamint a kockázat és bizonytalanság jó ismerete, kezelése — nem feltétlenül tudják biztosítani folyamatos növekedésüket is. Az elemzés középpontjában annak a vizsgálata áll, hogy ezek a vállalatok hogyan tudnak alkalmazkodni a megnövekedett méretükből fakadó új kihívásokhoz.
E társaságok növekedési stratégiáinak következményei ugyanis nem csupán magukat a vállalatokat érintik. Az őket az élvonalba emelő tapasztalatuk arra is hat, hogy hogyan látják a világot a fejlett piac vállalatai. Ezen új versenytársak érkezését nem lenne szabad csupán a versenypozícióra mért kihívásnak tekinteni, hanem fontos esélynek is, mely az ötletek, a tőke és új üzleti gyakorlatok gazdag tárházát jelenti, hiszen magasabb teljesítményre ösztökélnek. Emiatt a tanulmányukban mind a feltörekvő, mind a fejlődő piacok multinacionális vállalataira nézve megvizsgálták a következményeket az Accenture szakemberei.
Ez a tanulmány nem szeretné azt sugallni, hogy létezik csodafegyver az ilyen fajta kihívások leküzdésére. A téma összetettsége egyben azt is jelenti, hogy nem létezik egyetlen válasz. Ennek megfelelően a tanulmány a feltörekvő piaci multinacionális vállalatok növekedési stratégiáit elemzi, emellett beazonosítja azokat a kihívásokat, amelyekkel a magas teljesítmény eléréséhez vezető úton kell majd szembenézniük.