Connect with us

technokrata

Útban a dugómentes jövő felé – virtuális közlekedés, járművezetés

Smart home

Útban a dugómentes jövő felé – virtuális közlekedés, járművezetés

A Fujitsu virtuális vezetési élményt nyújtó forgalomszimulációs rendszert fejlesztett.

Fujitsu forgalomszimulacios rendszerA Fujitsu Laboratories Ltd. bejelentette, hogy olyan nagy kiterjedésű forgalomszimulációs rendszert tervezett, amely valós időben képes reprodukálni több tízezer jármű viselkedését, lehetővé téve a felhasználó számára, hogy virtuálisan utazzon valamelyik járműben és vezesse azt. Az új szimulátorral előre lehet jelezni az új közlekedésirányítási rendszerek hatékonyságát. A virtuális vezetési élmény alapján a felhasználók maguk is értékelhetik a szabályok hatásosságát és a volán mögül, a vezető nézőpontjából észlelhetik a problémás területeket. Mindez elősegíti a valós forgalmi viszonyokhoz igazodó, sikeres szabályok kialakítását.

VICS
Járműinformációs és kommunikációs rendszer (Vehicle Information and Communication System). Olyan adatkommunikációs rendszer, amely valós időben továbbítja a forgalmi adatokat (pl. forgalmi dugókkal és forgalomirányítással kapcsolatos információt) és a járműbe épített navigációs vagy más eszközökön is megjeleníti az információt.

A forgalomszervezés javítása komoly kihívást jelent a dugók és balesetek megelőzése, és a gépkocsik által kibocsátott CO2-mennyiség csökkentése szempontjából. Világszerte többféle új forgalomirányítási megoldást is kidolgoztak ezeknek a problémáknak az enyhítésére, például gépkocsi-navigációval támogatott információs és kommunikációs (VICS) szolgáltatásokat, elektronikus útdíj-beszedő rendszereket, módosított az útdíjakat, és fejlett tájékoztató mechanizmusokat a forgalmi jelzésekről és az útdíjazásról.

Ezeknek a rendszereknek az eredményessége helytől és alkalmazási feltételektől függően nagymértékben változik, és minden lehetséges forgatókönyvhöz előre ki kell választani a lehető legeredményesebb módszert. Mivel sok esetben nehéz az ehhez szükséges ellenőrzést az utakon végrehajtani, forgalomszimulátorokkal, virtuális környezetben értékelik a különféle módszereket.

Műszaki kihívások
Ahhoz, hogy a virtuális vezetés élményén keresztül, pontosan értékelni lehessen a forgalomirányítási rendszer eredményességét, a kutatóknak valós időben kell reprodukálniuk több tízezer jármű pontos viselkedését egy legalább néhány kilométer sugarú városi úthálózaton. Ehhez rengeteg számítást kell elvégezni a vezetői viselkedéssel kapcsolatban, az útvonaltervezést, a vezetési műveleteket, a járművek fizikai mozgását és a járművek közötti interakciókat is beleértve. A régi forgalomszimulátorok nem képesek valós időben végrehajtani ezeket a számításokat, ami gyengíti a virtuális vezetési élményt.

A Fujitsu Laboratories új technológiája képes valós időben szimulálni egy kiterjedt úthálózat több tízezer járművének pontos viselkedését. Ezzel párhuzamosan másodpercenként 60 képkockányi videót jelenít meg az útról a vezető nézőpontjából, így a felhasználó virtuálisan a kiválasztott járműben utazhat.

A szimulációhoz a rendszer több területre osztja fel a régiót, és mindegyikre párhuzamosan végzi a számításokat. Ezek során valós időben számítja ki, mikor és hol lépik át az egyes járművek a területek határait és milyen interakciót folytatnak egymással. A vezetői viselkedéssel, az útvonaltervezéssel, a vezetési műveletekkel és a járművek valós idejű mozgásával kapcsolatos számításoknál a szimulátor a többrétegű járműviselkedés-számítási modellt követi és minden rétegnél változtatja a számítások mennyiségét és gyakoriságát.

A rendszer az összegyűjtött számítási eredmények alapján másodpercenként 60 képet generál a vezető látóteréről és valós időben videót készít belőlük. Így a felhasználó virtuálisan megtapasztalhatja, milyen érzés vezetni a kiterjedt úthálózaton.

Eredmények
Az új technológia szimulálja a nagy kiterjedésű úthálózatra alkalmazott forgalmi szabályokat, és lehetővé teszi, hogy a kutatók virtuális vezetési élményen keresztül értékeljék azokat. Így olyan forgalmi rendszer építhető ki, amely nem csak biztonságos, kényelmes és környezetbarát, hanem használói számára is elfogadható.

A közlekedésirányítási rendszer tesztelésének bemutatására a Fujitsu Laboratories egy olyan szolgáltatást szimulált Tokió tíz kilométer sugarú körzetében, amely értesíti az autósokat arról, hogy milyen sebességgel célszerű áthaladniuk a közlekedési lámpáknál ha csökkenteni szeretnék széndioxid-kibocsátásukat. A tesztből a kutatók megtudták, hogy a vezetés egyszerűsége és a szolgáltatás tényleges széndioxid-kibocsátásra gyakorolt hatása attól függ, milyen módszerrel és időzítéssel küldik el az autósoknak az értesítéseket. Az értesítési módszer továbbfejlesztésével a Fujitsu Laboratories rendkívül gyorsan igazolni tudta a szolgáltatás eredményességét.

A Fujitsu Laboratories közlekedésirányítási és különféle, közlekedési állapotérzékelést és telematikát alkalmazó technológiák értékelésére kívánja használni a szimulátort, gyakorlatiasabbá téve ezáltal ezeket a szolgáltatásokat. Emellett tervezi a szimuláció földrajzi hatósugarának kiterjesztését, hogy a rendszer akár egy egész város vagy megye forgalmi rendszerének értékeléséhez is készíthessen szimulációkat.



Szólj hozzá!

További Smart home

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés