Connect with us

technokrata

Napi fél óra böngészés az egészségért

Smart home

Napi fél óra böngészés az egészségért

2010-ben az internetezéssel eltöltött idő minden 4. perce egészségügyi információszerzésre fordítódott, az orvosok szerint a részletes betegségleírásokat mégis mellőzni kellene az Internetről.

Az egészségügyi információkról online módon tájékozódók aránya gyors ütemben növekszik. Ha figyelembe vesszük, hogy általában véve a felhasználók naponta átlagosan 2-3 órát töltenek a világhálón, a Szinapszis Kft. friss mérése alapján megállapítható: 2010-ben az internetezéssel eltöltött idő minden 4. perce egészségügyi információszerzésre fordítódott. Az internet népszerűségének oka rendkívül szerteágazó, de az online csatorna az egészségügyi rendszer működéséből eredő problémák miatt – hosszú várólisták, hosszú várakozási idő a rendelőben, a szakemberrel való személyes találkozáskor a betegre jutó rövid idő – is egyre inkább előtérbe kerül, különösen a középkorú, idősebb, jellemzően krónikus betegek körében.

A kutatási eredmények igazolják, hogy a neten talált információk hatására sokaknak megváltozik az egészséghez való hozzáállása, gondolkodásmódja (83%). Mindemellett a világhálónak komoly felelőssége van az orvos-beteg kapcsolat alakulásában, az alkalmazott terápia sikerességének szempontjából oly kritikus beteg-együttműködés kialakításában is. A laikusok elmondása alapján a tanácsok nagyban segítik őket abban, mit kérdezzenek az orvostól, de sokan a webes írások alapján maguk (!) döntik el, mikor forduljanak orvoshoz, vagy milyen legyen az adott tünet, betegség kezelésének módja. A gyakorlatban ennek természetesen jelentős veszélyei is vannak!

Szinapszis HealthPortalsAudit 2010 felmeres

Hogyan vélekednek az orvosok?
A szakma alapvetően pozitívan ítéli meg a laikusok egészségügyi információszerzésének webes lehetőségét, jelentősen különbözik ugyanakkor a doktorok és laikusok véleménye abban, milyen tartalmat kell kínálnia az egészségportáloknak. Az orvosok szerint ugyanis egy ilyen oldalon elsősorban egészséges életmóddal kapcsolatos cikkeket (90%), egészségügyi programajánlót (89%) kellene közölni, de sokak szerint orvos válaszol rovat (61%) is helyet kaphat benne. Ugyanakkor a részletes betegségleírásokat, kezelési lehetőségek bemutatását, a gyógyszer-információkat vagy a laborérték-értelmezéseket mellőzni kellene ezekről az oldalakról, mert ezek ismertetése, magyarázata döntően a kezelőorvos hatásköre.

A fentiekkel ellentétben viszont, a laikusok körében éppen a szakemberek által legkevésbé preferált tartalmak iránt a legnagyobb az érdeklődés. Az átfogó problémaismertetés vagy a terápiás lehetőségekről szóló leírás szükségességét 10-ből 9 felhasználó nevezte meg, mint leginkább keresett egészségügyi információt. Hasonlóan nagyon népszerűek az életmóddal, egészségmegőrzéssel (67%), a gyógyszerek hatásával, mellékhatásaival (63%) foglalkozó írások is, illetve sokan olvasnak szívesen a hasonló betegségben szenvedő betegtársak tapasztalatairól (54%) vagy a vizsgálati, diagnosztikai módszerekről (49%).

A trendek tehát egyértelműen azt mutatják, hogy egy új „betegtípus” van kialakulóban, aki relatíve aktívan keresi az egészség megőrzéséhez kapcsolódó írásokat, illetve problémájával kapcsolatban felkészülten érkezik orvosához. A gyakorlatban természetesen továbbra is a doktor határozza meg a legjobbnak vélt terápiát, viszont nem kerülhető el az a tény, hogy az ilyen betegekkel szemben egészen más kommunikációt kell alkalmazni, mint az eddig megszokott.

Szinapszis HealthPortalsAudit 2010/2
2010 októberében készült, több mint 700, az online egészségügyi információk iránt fokozottan nyitott, aktívan érdeklődő laikus, illetve közel 600 internetező orvos megkérdezésén alapuló online (CAWI) kérdőíves kutatások. A felmérések részletesen vizsgálják az internet elterjedtségét, használatát, annak rendszerességét, valamint azt, hogy milyen szerepet tölt be a világháló a laikusok egészségügyi információszerzési szokásaiban.



Szólj hozzá!

További Smart home

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés