A megmérettetés lényege, hogy a csapatok, a szervezők által rendelkezésre bocsátott, azonos kvalitású autonóm mobil robotokat programozzák, és ügyességi, logikai akadálypályákon, valamint egy küzdőtéren is összemérjék tudásukat. A győztes csapat nevezési lehetőséget kap a júniusban megrendezésre kerülő grazi RoboCup világversenyre.
Az ipari automatizálással foglalkozó Festo cég fejlesztésében elkészült autonóm mobil robot a Robotino nevet viseli. Az egy ölnyi, mindössze 30 cm magas önjáró szerkezet érzékeli a környezetét és reagál is rá: akadályokat észlel, képes kikerülni azokat, vagy célt tud megközelíteni. A kifejezetten oktatási eszközként használt szerkezet számítógépen keresztül programozható, mondta Németh Attila a Festo magyarországi képviseletének Didactic képviselője.
A nemzetközi hagyományokkal rendelkező verseny célja, hogy játékos vetélkedő keretein belül vonják be a műszaki pályára készülő hallgatókat a kutatás-fejlesztésbe. Tekintettel arra, hogy csapatversenyről van szó a bírálati szempontok között kiemelt jelentőséggel bír a csapattagok közötti együttműködés, a jó helyzetfelismerés és a kreativitás.
Ha körülnézünk Magyarországon a felsőoktatási rendszer és a munkaerőpiac területén ez idáig nem igazán találhattunk összefonódásokat. Az utóbbi években azonban növekvő tendencia, hogy egy-egy felsőoktatási intézmény egyértelműen felvállalja és kezeli a két rendszer közötti kapcsolat kérdéseit: együttműködésre szerződnek multinacionális cégekkel és a különböző, képzési profilba vágó, iparági képviselőkkel.
Dr. Bognár László, a Dunaújvárosi Főiskola rektora elmondta, hogy hosszú távú együttműködésük van már jó néhány multival, köztük a Festo-val is, de más cégek megkereséseire is nyitottak. “A mérnökképzés esetében az intézmények, nagy cégekkel, gyárakkal való kooperatív munkája az elmúlt években vált szükségessé. Remek elméleti szakembereket képzünk, akik a gyakorlati tudás megszerzésével páratlan értéknek számítanak a munkaerőpiacon. Az együttműködés közös célja a hallgatók gyakorlati képzésének segítése. Hosszú távon pedig az intézménynek is és a munkaerőpiacnak is hasznára válik, ha az intézményből kiáramló, magasan kvalifikált, friss diplomás munkaerőt azonnal felszívja a piac.”
A nagyszabású szakmai megmérettetés a versenyzőktől magas szintű ipari gyakorlati tudást igényel. Ez megfelel a képzés gyakorlatiasabbá tételére vonatkozó törekvéseknek. A világszínvonalú mérnökképzés pedig Magyarország versenyképességének növelésében játszik szerepet.