Biztosan mindannyiunknak van valamilyen sztorija a budapesti tömegközlekedésről, ami után legszívesebben nem is használnánk. Noha nemzetközi összehasonlításban nem tartják olyan rossznak a BKV által nyújtott színvonalat, azért tényleg van, amikor betelik a pohár és muszáj valamilyen alternatívát keresni. Ekkor jönne az, hogy vegyünk egy autót, feltéve, hogy van jogosítványunk. Jól is hangzik, hiszen szó szerint háztól-házig mehetünk, nem kell menetrendhez igazodni, szabadon megválaszthatjuk az útvonalat, nincs büdös, ingyen utazó hajléktalanok, vegzáló ellenőrök, fűthetünk-hűthetünk amikor kedvünk tartja és még sorolhatnánk. Szépen hangzik, ám a mérleg másik fele sem üres. Ott vannak a használattól függetlenül fizetendő fenntartási költségek, a biztosítás, teljesítményadó, aztán tankolni is kell a változó árú benzinből, nem árt időnként a szervizt is meglátogatni. A város egyre nagyobb részén kell parkolási díjat fizetni, ráadásul már egyre közelebb van a dugódíj bevezetése, és akkor még a megyei matricákról nem is beszéltünk. Ám nem kell visszaülni a zsúfolt buszra, hiszen sok alternatíva létezik a BKV és a saját autó között. Ezeket gyűjtöttük most össze az olvasóknak. Lássuk hát a lehetőségeket!
MOL Bubi
Mindenképp környezetbarát dolog kerékpárral közelekedni, de itt sem szükséges saját drótszamárt vásárolnunk, hiszen itt a Bubi. A közbringarendszert a MOL hívta életre és az indulási nehézségek után egyre kedveltebb lett. A cikk írásakor 98 gyűjtőállomás, 2159 dokkolóállás és 1150 kerékpár áll az igénybevevők rendelkezésére. No persze nem úgy van, hogy odamegyünk és felpattanunk egy bicajra, hiszen előbb regisztrálnunk kell magunkat a rendszerben. Vehetünk jegyet vagy rendszeres használathoz bérletet is. A legolcsóbb jegy 500 forintba kerül, ezzel fél órát tekerhetünk, ha túllépjük, akkor plusz díjat számítanak fel. Ilyen esetekben szükséges 25 ezer forint kaució, ebből levonják a megvásárolt jegy és az esetleges többletidő díját, a többit pedig visszakapjuk, amikor letesszük a bicajt.
A rendszeres felhasználók vehetnek bérletet is, ezekre most épp akció is van. Negyedéves 5000, féléves 8000 és éves bérlet 12000 forintba kerül, ezek 1000, 3000 és 5000 forint használati díjat már tartalmaznak. A bérletek esetén nem kérnek kauciót és akinek van Budapest bérlete, az az éves bérletből 50 százalék kedvezményt kap. A Bubi előnye, hogy maximálisan környezetbarát, a tekerés az egészségünknek is jót tesz, nincs fenntartási és szervizelési költség, viszont az időjárástól függően jó vagy rossz alternatíva és a rendszert elsősorban a tágabb belvárosban való használatra tervezték, mivel kintebb nincsenek gyűjtőpontok.
BKK Taxi
Nagy vitát kavart a 2013-ban bevezetett új fővárosi taxirendelet, amely véget vetett az utasokat átverő hiénák és az árverseny terjedésének. Egységes külsőt és központilag fixált tarifát vezettek be, valamint a taxinak minősíthető járművek paramétereit is szabályozták. A sárga fólia miatt könnyen felismerhetők az autók, nincsenek öreg és szűkös roncsok, kötelező a légkondicionáló, a bankkártyás fizetés, a fix tarifa miatt pedig nagyjából előre tervezhető a költség. A rendelet alapján jelenleg 450 forint az alapdíj, erre pedig kilométerenként 280 forint rakódik rá, ettől eltérni nem lehet. Sajnos megszűntek a korábbi fix repülőtéri transzfer opciók, noha ez esetben szinte a taxi az egyetlen alternatíva a BKV ellenében.
Ugyanígy eltűntek a taxicégek által nyújtott egyedi kedvezmények, törzsutas kártyák és hasonlók, mindig és mindenkinek ugyanannyit kell fizetni. A taxi előnyei, hogy többen is utazhatunk egy kocsiban, így a költség megoszlik, bármilyen időjárás esetén igénybevehető, a saját autóhoz hasonlóan háztól-házig mehetünk vele, a dugók is kevésbé akadályoznak minket (buszsáv használat, nincs útvonal megkötés), nincs parkolási díj. A társaságok egy részénél már saját mobilapplikációból tudunk rendelni, így telefonálnunk sem kell és még azt is látjuk, mikor ér oda a megrendelt autó. Viszont érdemes számolni, mert egyedül, illetve rövidebb távolságokra nem ez a legolcsóbb alternatíva.
Uber közösségi taxi
A világ számos városában villámgyors siker, majd kisebb és nagyobb botrányok, kitiltások, rendőrségi ügyek kísérték az Ubert, pedig az ötlet egyáltalán nem rossz. Közösségi taxi, tehát a sofőrök akár a saját autójukkal is dolgozhatnak, valamint nincs számukra kötött munkaidő, így akkor és annyit fuvarozhatnak, amennyit szeretnének. Itt létfontosságú, hogy az utasnak is legyen okostelefonja, amelyre feltelepíti az Uber alkalmazást. Ezután egy térképen láthatjuk, hol járnak az Uber sofőrök és máris rendelhetünk fuvart. Látjuk ki és milyen autóval jön értünk, illetve hol jár, tudunk tarifát is kalkuláltatni.
Fizetni csak online, bankkártyával lehet, az Uber ebből fizeti ki a sofőröket. Épp ebből is fakad az egyik vizsgálat itthon a cég és az alkalmazottak ellen. Na meg azt sem nézték jó szemmel, hogy a normál taxihoz képest olcsóbban fuvaroznak. Ennek viszont sajnos vége, mivel a fentebb említett taxisrendelet és annak bizonyos előírásait már az uberes autókra és sofőrökre is kötelezővé tették, például a fix tarifát. Igaz, erről még nagy vita van, így jelenleg még a régi állapotokkal találkozhatunk. Kérdés, hogy ezek után mi marad meg előnynek hozzájuk képest.
Carsharing, a közösségi autókölcsönzés
A taxis megoldásoknál az a gond, hogy az autó nem a miénk, a sofőr pedig a fuvar végeztével továbbáll, hiszen nem kérhetjük, hogy órákig várjon ránk, ráadásul az borzalmas összegekbe kerülne. Ezt csak saját autóval lehet elkerülni, ahol a magunk urai vagyunk. Vagy mégsem? A közösségi autókölcsönzés kicsit ötvözi a saját autó és a taxi bizonyos előnyeit. Maga a jármű nem a miénk, hiszen kölcsönözzük, ugyanakkor mi vagyunk a sofőr, így annyit, úgy és oda megyünk, ahogy csak szeretnénk. Viszont nem kell a fenntartási költségekkel számolni, sőt a szervizzel és a benzinnel sem. Itthon ezt a szolgáltatást az Avalon indította el elsőként, azóta már a SharingCar is működik. Lényege, hogy ezek a cégek autóflottát tartanak fent, azonban telephely helyett egyszerűen az utcán parkolnak velük. Bárhol felvehetjük és letehetjük a kikölcsönzött járművet, mindezt okostelefonnal és a rajta futó alkalmazás segítségével tehetjük meg.
Természetesen előzetes regisztráció szükséges, hogy igénybe vehessük a szolgáltatást. Ekkor kapunk egy kódkártyát, ezzel tudjuk az autókat nyitni és zárni, a kulcs az utastérben van. Csak megnézzük a telefonon, hol van a legközelebbi szabad autó, beülünk és mehetünk. A fizetés itt is online, bankkártyáról történik, a tarifa változó, mert például az Avalionnál akár kisbuszt vagy áruszállító furgont is igénybe vehetünk, ha épp arra van szükségünk. Más költség nincs, a szervizelést, takarítást a cég végzi, ha esetleg tankolni kell, akkor azt is külön benzinkártyával, ingyen tehetjük meg. A carsharing már majdnem olyan, mint ha saját autónk lenne, de a fenntartási költségekkel nem kell törődnünk, csak az alkalmi használatért fizetünk. Ráadásul a flotta szinte vadonatúj, rendszeresen karbantartott kocsikból áll, így kényelmesen és biztonságosan juthatunk el az úticélunkhoz.
Közösségi autómegosztás, telekocsizás
A telekocsi nagyon egyszerű ötleten alapszik, hiszen aki látott már városi dugót, annak biztosan feltűnt, hogy sok autóban csupán a sofőr ül. Ámde miért ne vehetnénk fel utasokat, akik velünk azonos irányba, akár azonos úticél felé tartanak? Ezzel nem csak a dugót csökkenthetjük, hanem mivel mindenki belefizet az útiköltségbe, így utasnak és sofőrnek egyaránt olcsóbb az utazás. Fontos, hogy itt az autó tulajdonosának nem keletkezik bevétele, mivel az útiköltség ránk eső, arányos részét fizetjük ki számára. Minél többen utazunk egy autóban, annál kevesebbet kell fizetni az utasoknak és persze annál kevesebb a sofőr saját része is. Itt teljes egészében magánautókkal találkozunk, a rendszer ez esetben is okostelefonos applikáció alapon működik. A működés gyakorlatilag azonos az Uberével, a telefonunkon megadjuk, hova szeretnénk eljutni, majd láthatjuk azokat az autókat, akik ugyanabba az irányba tartanak.
Kiválasztjuk az egyiket, a sofőr jelzést kap, hogy utasa lesz, látja, hol kell őt felvennie, majd együtt folytatják az utazást. Az útiköltség fizetése lehet online, bankkártya vagy PayPal rendszeren keresztül (pl. Wundercar), de van, ahol például kifejezetten készpénzben, közvetlenül a sofőrnek fizetünk (pl. BlaBlaCar). Hasonlóan az online piacterekhez, itt is értékelési rendszer van, tehát még utazás előtt megtudhatjuk, milyen véleménnyel vannak mások a kiválasztott autósról. Sőt, a BlaBlaCar esetében még speciális, a nők védelmét szolgáló megoldás is van. A női sofőrök választhatnak olyan opciót, hogy kizárólag női utast vesznek fel. A telekocsizás tarifája mindenhol más és más, viszont elég olcsón vehetjük igénybe, főleg több utas és főleg vidék esetén. Igen, nagy előny, hogy a telekocsit akár hosszabb-rövidebb vidéki utakra is igénybe vehetjük és ilyenkor már komoly árelőnyünk lehet a távolsági közlekedéssel és még inkább a taxikkal szemben.
Mint látható, számos alternatíva adódik a budapesti tömegközlekedéssel és a saját autóval szemben. Mindegyiknek megvannak a maga előnyei és hátrányai, de némi tapasztalat útján könnyen kiválasztható, hogy egy adott szituációban melyik az, amelyik a legjobb megoldás. Ne feledjük, hogy nem csak az olcsóságról szól ez az egész, hiszen szakadó esőben nem fogunk Bubira pattanni, hiába kerül fillérekbe mondjuk egy taxihoz képest. A lényeg, hogy nem kell a buszon, villamoson és metrón szenvednünk, és nem kell rögtön egy saját autó összes terhét a nyakunba venni. Már Budapesten is elérhetők azok az alternatív utazási módok, amik a világ számos más nagyvárosában már bizonyítottak. Csupán körül kell néznünk, kicsit informálódni, no és persze kipróbálni, tapasztalatot szerezni, aztán máris nem nyűgként, hanem kellemes élményként fogunk tekinteni az utazásra.