T: Mit takar a munkaköre, mi a feladata?
B: Feladataim közé tartozik az üzleti, pénzügyi, HR stb. területeken a vállalat vezetése, a stratégia alkotás, döntéshozatal. Magyarországon a legnagyobb kihívást a közepes- és nagyvállalkozások számára teljes IT megoldásokat szállító enterprise üzletág fejlesztése jelenti a fogyasztói üzletág felfuttatása mellett. Igen nagy a verseny mindkét piacon és nagyon sok jó termék érhető el. A Huawei okostelefon eladásai dinamikus növekedési pályán vannak világszerte. Egyre inkább a prémium termékekre összpontosítunk, Magyarországon is már több 4G/LTE-képes terméket bemutattunk. A P7 okostelefonunk mellett a jelenlegi zászlóshajó termékünk, a Mate7 segítségével sikerült bebizonyítanunk, hogy a legkorszerűbb technológiát is képesek vagyunk bevezetni az emberek hétköznapjaiba. A magyarországi fogyasztói piacon az okostelefon kategóriában 5,43 százalékos részesedésünk volt augusztusban, és ezt a jövőben növelni szeretnénk. Mind a fogyasztói, mind a vállalati (enterprise) szegmensben építjük a márkát és növeljük az ismertségét. A Huawei egy jól bevállt B2B cég a telekommunikációs szolgáltatók számára, de szeretnénk elérni, hogy a fogyasztók körében is egy kedvelt márka legyen.
T: Mi az alapvégzettsége? Milyen egyéb végzettségei vannak? Hogyan indult a karrierje, hol dolgozott eddig és mikor, hogyan került az Huaweihez?
B: A Kínai Elektronikai és Tudományos Technológiai Egyetemen tanultam telekommunikáció és információs technológia szakon. A Huawei-nél 2001-ben kezdtem el dolgozni, rögtön a diplomám megszerzése után.
Pályafutásom a Huawei-nél:
2001. Vezeték nélküli eszközöket fejlesztő mérnök
2005. Mobil Megoldások értékesítési menedzser a Huawei Közel-Kelet és Észak-Afrika régiójánál.
2008. Mobil Megoldások Értékesítési Igazgató a Huawei Közel-Kelet régiójánál
2013. a Huawei Technologies Hungary vezérigazgatója.
T: Mióta foglalkozik műszaki cikkekkel?
B: Amióta elvégeztem az egyetemet 2001-ben.
T: Miért és hogyan kezdődött az érdeklődése?
B: Erre pontosan emlékszem: 1989-ben történt, ez volt az első alkalom, hogy megérinthettem egy Apple II számítógépet. A szüleim egyik barátjának volt egy ilyen gépe otthon, és azon játszhattam.
T: Ön szerint miért lett a Huawei ennyire sikeres? Miben nyújt többet, mint a többi gyártó?
B: Szigorúan követjük a vállalat alapvető értékeit, a cég filozófiáját. A cég filozófiájában tételesen felsoroltan, kidolgozottan, értelemezetten szerepelnek a legfontosabb üzleti elvek: például az ügyfékközpontúság, a csapatmunka és az elhivatottság. Ez a misszónk a tapasztalatainkon és a kutatásainkon alapul. Az ügyfelekkel nagyon szorosan igyekszünk napi szinten tartani a kapcsolatot, a legapróbb észrevételeiket is archiválni, nyomonkövetni. A vállalat alapvető értékeit a mindennapi munkánk során így szem előtt tarthatjuk, vevőközpontú belső eljárásaink, szabályaink, irányelveink vannak.
Alkalmazottaink számára olyan folyamatokat fejlesztettünk ki, ami a fogyasztók iránti elhivatottságukat növeli. Bemutatjuk nekik, hogyan kiérdemelhetik ki a vásárlók figyelmét. A kollégák mind tudják, hogy a fizetésüket nem a Huawei-től kapják, hanem az ügyfelektől. Úgy gondolom, ez megkülönböztet minket más cégektől.
Most egy jobban összekötött világot szeretnénk teremteni, ami azt jelenti, hogy a Földön azt a 4 milliárd embert is szeretnénk összekapcsolni, bevonni a globális kommunikációs vérkeringésbe, akiknek nincsenek semmilyen telekommunikációs, IT eszközeik, valamint azt az 50 milliárd dolgot (gépet, szenzorokat, hűtőket, tévéket, autókat, stb.), amelyek szintén nincsenek még benne a távközlésben. Ezeket a kapcsolatokat a három üzletágunk igyekszik létrehozni a világ számára: a Carrier, az Enterprise és a Fogyasztói Üzletágunk. A Fogyasztói Üzletág az embereket és a gépeket kapcsolja össze szerte a világon. Nagyon aktuális téma a felhő technológia, ami a telekommunikációs szolgáltatók számára nyújt többek között segítséget üzletük fejlesztésében, a Nagy Adat (Big Data) segítségével.
Magyarországon elsősorban az összeköttetésben, összekapcsolásban nem lévő városokról beszélhetünk. A mai napig elég sok város és falu van Magyarországon, ahol nincs korszerű telekommunikációs és ICT technológia. Emiatt nem juthatnak nagyobb jövedelemhez, keresethez, gazdasági, társadalmi fejlődéshez. Ilyen helyekre is el szeretnénk vinni a legújabb összehangolt ICT megoldásokat, és okos városokat (smart city) létrehozni. Az új, „okos” technológia segítségével egy jobban összekapcsolt Magyarországot építünk majd.
T: Mivel foglalkozik most éppen?
Magyarországi növekedésünk miatt folyamatosan munkaerő kereséssel. Főként mérnököket, de értékesítési szakembereket is próbálunk a Huaweihez csábítani. Kínában egyszerűbb dolgunk van, ott mi vagyunk a legkedveltebb munkaadók, a fiatal tehetségek maguktól jönnek hozzánk, nem nehéz meggyőzni őket arról, hogy a Huawei-nek dolgozzanak. Ott az emberek ismerik a márkát, a céget, itt Magyarországon azonban más a helyzet. Sokan félnek, hogy mivel más kultúrából származunk, ezért nagyon nehéz velünk dolgozni. Mi azonban európai- és amerikai eljárások és szabványok szerint működünk, persze van különbség, de kezelhető.
Egy másik kihívás az, hogy az új termékeink innovativitásáról, minőségéről és hatékonyságáról meggyőzzük a magyar piacot. Amint említettem, munkánk során a vállalati és fogyasztói üzletágakra összpontosítunk.
T: Mit javasol azoknak a fiataloknak, akik mostanság érdeklődnek a távközlési iparág iránt? Hová menjenek tanulni, hol próbáljanak elhelyezkedni?
B: A telekommunikációs piac már a múlté, egyesült az infokommunikációs iparággal. (ICT)
A fiatalok számára kétféle tanácsot tudok adni, az első inkább életfilozófia jellegű, a másik gyakorlatiasabb. A kulcs ebben a szegmensben az, hogy képesnek kell lennünk arra, hogy minden nap változzanak és nagyon rugalmasnak kell lennünk. Ez azt jelenti, hogy nem csupán a hivatásunk felé kell nyitottnak lennünk, a társadalmi szükségletek, az emberek szükségletei felé is. Ha valaki több lehetőséget akar ebben a szakmában, akkor meg kell értenie az internet lényegét: ez egyének és csoportok hiperérzékeny és mozgalmas közösségét. Nagyon figyelmesnek kell lenni a változásaikra, a kultúrájukra és így tovább. Hogy hogyan lehet ezt elérni? Gyakorlással és tanulással, majd ismét gyakorlással és tanulással, a tapasztalatok összefoglalásával, majd cselekvéssel. Nem szabad félniük attól, hogy hibáznak, de egyenesnek, becsületesnek és tisztelettudónak kell lenniük ahhoz, hogy megértsék, miként változik a világ.
A másik tanácsom gyakorlatiasabb: a legfontosabb dolog a szakosodás megválasztása az informatikai egyetemen. Emlékszem, amikor 18 éves voltam, azt tudtam, mi a számomra megfelelő irány, azt is tudtam, mit akarok tanulni, de fogalmam sem volt, melyik szakot válasszam. Ezért úgy gondolom, a végzős középiskolások számára az a legfontosabb, hogy pontosan tudják, mit szeretnének tanulni, hogy ne vesztsenek időt. Persze a pontos célismeret éppen ebben a korban nagyon nehéz, mind ai kínai 18 évesnek, mind a magyarnak.
Később, amikor már bekerültek egy egyetemre, akkor más problémák is felmerülnek. Az informatikai vagy telekommunikációs szakot végző diákok nagyon könnyen találhatnak munkát. Rövidtávon ez nagyon megéri nekik, mert mire elvégzik az egyetemet, már rendelkeznek munkatapasztalattal. A cégeknek is jó ez rövidtávon, mert a diákok alkalmazásával már egy korai szakaszban kapcsolatba kerülhetnek a későbbiekben magasan képzett, hosszú távon alkalmazható potenciális munkaerővel, esetleg leendő ügyféllel, aki ráadásul pár egyszerű munkát máris el tud végezni a cég számára.
Másrészről viszont nagyon sok hallgató, aki munkát vállal az egyetemi évei alatt, végül az államvizsga letételének elhalasztására kényszerül. Amiatt, hogy dolgozniuk kell, folyton elmaradnak a tanulmányaikkal, a vizsgáikkal – sokan végül le sem diplomáznak. Jóval később azonban emiatt sok nehézséggel kell szembenézniük: a karrierépítés terén a limitált képességek és tudáshiány miatt elérnek egy alacsonyabb szinten lévő plafont a karrierjüken, amit nem fognak tudni áttörni. Ezért szerintem jelenleg a fiatal ICT és telekommunikációshallgatók számára a legfontosabb, hogy minél hamarabb végezzék el az egyetemet.
T: Milyen telefont használ és miért? Mik azok a Huawei termékek, amiket maga is használ?
B: Több Huawei terméket is használok. A Mate7-et, ami a jelenlegi zászlóshajó okostelefonunk, a legmodernebb technológiával és fémtesttel. Szuper nyolcmagos processzort kombinál egy 4100 mAh-s akkumulátorral, így a mobiltelefon nagyon gyors és strapabíró.
Emellett egy TalkBand B1-et hordok a karomon. Ez a Huawei első okosórája, amit idén mutattunk be a Mobil Világkongresszuson Barcelonában és most már Magyarországon is kapható. A TalkBand olyan funkciókkal gazdagítja használói életét, mint az aktivitásrögzítés (lépésszámlálás, elégetett kalóriák, megtett távolság); alvásmonitor (alvással töltött órák száma, alvás minősége, okos ébresztő), emlékeztető a teendőikről és új célok beállítása. Nagyon hasznos egy menedzser számára a stressz hatásainak oldásában.
T: Mit javasol az olvasóknak, amikor Huawei terméket készülnek vásárolni? Mire figyeljenek?
B: A saját igényeikre. Ha tisztában vannak vele, hogy mire szeretnék használni az okostelefonjukat, milyen alkalmazásokat, funkciókat kedvelnek leginkább, akkor nagyon könnyen tudnak majd választani a termékpalettánkról.
T: Köszönöm az idejét, amit ránk szánt és további szép sikereket kívánok!