1. Miért éppen az egészségügy? Mik vezéreltek titeket az Laborom létrehozásában?
Az életünket megkönnyítő technológia kétséget kizáróan már a zsebünkben van. Számtalan olyan megoldás elérhetők, melyek kényelmesebbé, hatékonyabbá teszik életünket. Ehhez a szolgáltatás színvonalhoz hozzászoktunk, már elvárjuk mindenhol. Az egészségügy sajnos az a terület, ahol a legkevésbé találkozunk hasonló példákkal. A problémák sorolása helyett azonban érdemes a jó példákra fókuszálni, rámutatni arra, hogy milyen eredményt várhatunk az alkalmazásoktól mind a beteg, az orvos vagy a szolgáltató (kórház, biztosító) oldaláról.
Az orvostudomány sokszor bonyolult, az átlagember számára érthetetlen kifejezésekkel dolgozik. Betegként nehéz átlátni a különböző kezeléseket. A Laborom alkalmazásának segítségével a felhasználó jól átláthatóan kezelheti a saját adatait. Például külön grafikonon láthatja a fejlődést vagy az életmódbeli változások hatásait is. A programba betáplálható többek között a vércukorszint, a vérnyomás, az inzulinadagolás mértéke, a diéta és a testsúly. Ha ezeket az adatokat az alkalmazás összeveti, jól látható, hogy a különböző ételek milyen hatással vannak a vércukorszintre, de a mozgás és a vérnyomásváltozás közötti összefüggések is könnyen követhetővé válnak.
Az applikációt eddig 12 különböző nyelvre fordították le, és 197 országban több mint 75 ezer letöltéssel rendelkezik.
2. Bár, ahogyan a weboldalatokon is olvasható, egyértelműen a nemzetközi piacot célozzátok meg, de mit gondoltok, hogyan fogadná az itthoni közönség az alkalmazást? Lenne rá érdeklődő?
A legtöbb felhasználónk magyar, azután következnek az Egyesült Államokból, Indonéziából és Brazíliából. Az alkalmazásról nagyon sok pozitív visszajelzést és építő kritikát kaptunk itthonról. Ezeket rendszeresen beépítjük az alkalmazásba, jelen pillanatban az Android alkalmazásunk 75-ik verziója tölthető le.
3. Szerintetek az idősebb generációt rá lehetne venni egy okosórás/okostelefonos alkalmazásra? Nem túlságosan új piac még ez? Vagy a fiatalabbak közül is sokan igényelnek ilyen megoldásokat?
A Laborom váratlan pozitív fogadtatásra lelt az 50 év fölöttiek körében, felhasználóink 5 százaléka pedig 65 év fölötti. A legtöbb felhasználónk (52 százalék) 25-44 év közötti. Amikor az alkalmazás első verzióját teszteltük, egy diabetológiai szakrendelő várójában olyanoknak adtuk oda, akiknek okos telefonjuk sem volt. Többen azt mondták, ha tudták volna, hogy ilyen hasznos dolgok érhetők el az eszközön, akkor biztos lenne okostelefonjuk.
4. Az orvosok hogyan fogadták az ötletet? Sokan óczkodtak tőle, vagy abszolút pozitív volt az első reakció?
Számos orvos nemcsak elfogadja, de kifejezetten támogatja, hogy pácienseik ilyen formában aktivizálják magukat. A fejlesztés során sok orvost vontunk be és a változtatásoknál, új funkciók beépítésénél is folyamatosan konzultálunk velük.
5. Miért döntöttetek úgy, hogy a Design Terminálhoz és a Techlab-be jelentkeztek?
A Design Terminál mentorprogramja egészen egyedülálló, nagyon tetszett a program komplexitása. Emellett összegyűjtötték a legjobb technikákat és leghasznosabb workshop tematikákat. A Design Terminálon keresztül elérhető mentor csapat is nagyon vonzó volt számunkra, valóban szakemberek segítik a csapatunkat. Az intézmény vállalkozói kapcsolatrendszere nagyon kiterjedt, számos nagynevű nemzetközi kollégával hoznak minket össze, ami bármilyen vállalkozásnak nagyon nagy segítség. Most pedig a Egyesült Államokbeli South by Southwest (SXSW) fesztiválra is segítettek kijutni, ami egészen egyedülálló dolog egy hazai, fiatal vállalkozás számára.
6. Van olyan, amit az eddig tanultak hatására változtatnátok a szolgáltatásotokon?
Folyamatosan változtatunk a szolgáltatáson. Egy kicsi kezdő vállalkozásnak az egyik legfőbb ereje és szinte az egyetlen lehetősége a versenyképességre a gyors változás képessége. Ezt folyamatosan gyakorolni kell.
7. Mik a terveitek az idei évre?
Célunk, hogy a Laborom olyan egészségügyi tárhely legyen, amelyben a felhasználó teljes kórelőzménye könnyen, áttekinthetően visszakereshető. Sőt, az is cél, hogy ezeket az információkat a páciens bárhol a világon meg tudja mutatni a kezelőorvosának. Így például egy akut eset vagy egy krónikus betegség beavatkozási pontjánál rendelkezésre álljon minden szükséges információ, és a lehető legjobb döntés születhessen. A szolgáltatásunk fejlesztése és alakítása mellett természetesen a Design Terminál mentorprogramjára koncentrálunk, próbáljuk kiaknázni a lehető legjobban az ott kapott segítséget.