Szerencsére van megoldás
Ezt ismerte fel Kádár Tamás, a SEON alapítója, aki csapatával kidolgozott egy olyan alkalmazásprogramozási felületet (API) ami időben felismeri a csalókat és ezzel megakadályozza, hogy illegálisan jussanak pénzhez a hackerek.
A csalók felismeréséhez rengeteg adatot dolgoz fel a SEON felülete, egy tranzakció előtt például felméri, hogy korábban az adott személy adataival milyen vásárlásokat hajtottak végre, hol tették mindezt és milyen eszközzel. Sőt, a felület még a SEON rendszere még azt is tudja, hogy az épp használni kívánt bankkártya melyik bankhoz tartozik, milyen országban állították ki és milyen típusú. A leginkább izgalmas pedig az, hogy ehhez csak a bankkártya első hat számjegyére van szükség!
Épp ez a legfontosabb része a fejlesztésnek, hogy nem csak az általános információkra épít, hanem például felismeri, hogy egy adott illető rendszeresen Budapesten vásárol a MacBook-járól, így amikor hirtelen külföldről érkezik kérelem egy másik készülékről, akkor jelez, hogy valószínűleg kibercsaló próbálkozásával áll szemben az adott szolgáltatás. Sőt, kockázatot jelent az is, ha esetlegesen egy eldobható e-mail címről próbálkoznak, mivel ez rögtön azt jelenti, hogy meg akarnak kerülni valamit.
Mindezt a vállalatok szakértői maguk is figyelemmel követhetik, hiszen a SEON egy egyszerűen kezelhető adminisztrációs felületen minden felhasználói adatot bemutat. Érdekesség, hogy nemcsak a már korábban említett bankkártyához és számítógéphez fűződő információk jelennek meg, de az adott személy Facebook, Google+ vagy épp Microsoft profilja is megnézhető, illetve a rendszer még azt is listázza, hogy az illető használt-e valamilyen az internetes tevékenységét elrejtő VPN hálózatot vagy böngészőt.
Persze nem minden a már ismert ügyfél, sok esetben az újak is komoly kockázatot hordoznak magukban. Tamáséknak erre is van egy jó megoldásuk, hiszen ahogy fogalmaz „elkészültünk már a machine learning technológiánkkal, amelynek lényege, hogy amennyiben egy cég elküldi a korábbi tranzakcióit, kiemelve közülük a csalókat, akkor össze tudunk rakni egy olyan rendszert, amely a különböző szempontok figyelembe vételével az új felhasználókat is felméri és nagy hatékonysággal megállapítja, hogy ki lehet csaló és ki nem.”
Természetesen még ez sem garantálja, hogy 100%-ban elkapják a kibercsalókat, de jelentősen nagyobb biztonságot nyújt, mintha egy konkurens rendszerre bíznák a vállalatok a feladatot. „A piacon lévő konkurensek, amelyek főképp az Egyesült Államokban találhatóak, jelenleg igen drágán működnek és nem elég hatékonyan. Tehát nem olyan megoldást adnak, amelyeket a vállalatok igazán keresnek, hanem leginkább olyat ami ugyan valamilyen szinten gyógyír a problémára, de csak köztes, enyhíti és nem megoldja a helyzetet. A legtöbb rendszerrel az a baj, hogy nem tanítják önmagukat, tehát a fejlesztők adnak egy alapot, de később ők már nem tudják, hogy melyik volt csalás, mert azt nem tudod nekik elmondani. Adnak egy keretet, aztán annyi, egyedül kell boldogulnia az ügyfélnek” – árulta el Tamás.
Alálicitálnak a konkurenciának
Persze hiába az átütő technológia, ha a magas ár miatt hidegen hagyja a potenciális ügyfeleket. Jó hír, hogy a SEON esetén szó sincs ilyesmiről, a startup versenyképes ajánlattal van jelen a piacon. Olyannyira, hogy az API jelenleg ingyenesen kipróbálható, csak ősztöl tervezik, hogy pénzt kérjenek a szolgáltatásukért, de akkor is jelentősen kevesebbet, mint amennyit a konkurens rendszerekért kell fizetni. Amíg a legtöbb, Egyesült Államokban található versenytárs ügyfelenként 6 dollárcentet kér, addig a SEON ennek felével, 3 dollárcenttel (körülbelül 8,5 forint) is beéri, ez pedig komoly fegyvertény a cég számára.
Az is nagy előnyük, hogy nincs szükség minden szolgáltatás megvásárlására, amennyiben egy cégnek csak bizonyos funkciókra van szüksége, úgy azokat is igényelheti. A fizetés egyszerűen, kreditek alapján történik és a szolgáltatás addig él, amíg ezek el nem fogynak.
Folyamatosan fejlődnek
Az, hogy a SEON képes alternatívát nyújtani az ügyfeleknek, komoly sikereket hozhat a cégnek. A stabil, hosszútávon is megbízható rendszerhez azonban partnerekre van szükség, akik használják a felületet és tanácsokkal látják el a startupot. Jó hír, hogy hamarosan még több nagyvállalathoz juthat el a SEON rendszere, a startup ugyanis már több bankkal is tárgyal, akik várhatóan használni fogják a megoldásukat.
A bankok számára kifejezetten hasznos lehet az API, hiszen amennyiben beépítenék a mobil alkalmazásukba, úgy jelentősen gyorsabbá válhatna az online ügyintézés. Elég lenne a rendszert beléptetéshez, és a fontos pénzügyi tranzakciókat indító menüpontok elé beépíteni, ezzel pedig kiválthatóvá válna a kétlépcsős azonosítás. Végső soron pedig mindkét fél nyer, hiszen a bank megbizonyosodik az ügyfelének “eredetiségéről”, míg a felhasználó örül, hogy minden gyorsan és zökkenőmentesen történt.
Persze Tamás nem csak Magyarországban gondolkodik, célja, hogy a nemzetközi piacon is megjelenjen a SEON. Ebben nagy segítséget nyújtott számára a közelmúltban megrendezett Pioneers fesztivál, ahol sikerült megismerkednie a Big Data Scoring képviselőivel, akik nagy érdeklődéssel fogadták a SEON fejlesztéseit. A londoni székhelyű vállalat egy olyan felhőalapú szolgáltatást kínál, amely pontozza a felhasználókat, így a hitelezők eldönthetik, hogy megbízható ügyfél válik-e az illetőből, vagy kockázatos döntés pénzt biztosítani a számára.
A SEON tehát nagy jövő előtt áll, a jelenlegi céljuk pedig az, hogy ősszel már bevételt termeljenek. No nem azért, hogy a csapat tagjai hirtelen luxusautókkal járhassanak, ennél sokkal prózaibb okról van szó. Ahhoz ugyanis, hogy a nemzetközi kiállításokra nemcsak látogatóként, de kiállítóként is kijuthassanak, sok pénz kell, így a csapat most ezt szeretné összegyűjteni.
Tamás mindenesetre rendkívül optimista, ahogyan fogalmaz „Igyekszünk mindent kihozni abból amit tudunk és azt akarjuk, hogy a jövőben ezt ilyen alap dolognak tartják. A cél az, hogy a cégek ne akarjanak saját megoldást, hanem szervezzék ki, hiszen az kevesebb energiát igényel.”
Bízunk benne, hogy ez így is lesz és az elkövetkező években sokszor beszámolhatunk még a Technokratán a magyar startup sikereiről. Ha kíváncsi vagy rájuk, látogass el a holnapjukra és kövesd őket Facebookon is!