A Szerencsről indult vállalkozó eddig összesen egyszer volt alkalmazásban, itt találkozott mai cégtársával, Megyeri Attilával, akivel elhatározták, hogy létrehoznak egy globális IT-céget. A kitörési pontot már a Snowden-botrány kipattanása előtt is a hívástitkosításban találták meg. CryptTalk nevű alkalmazásuk számos díjat nyert, az Arenim Technologiest a régió legjobb startupjának választották.
Te szereted a kémfilmeket?
Nem.
Miért pont a titkosított hívásokról gondoltátok, hogy üzletileg is sikeres lehet? Már a nagy, információ-biztonsághoz kapcsolható botrányok előtt is elkezdtetek ezzel a területtel foglalkozni.
A hívástitkosítás az információbiztonság egy olyan területe – mind a mai napig –, amire nem fordítanak megfelelő hangsúlyt, viszont hiánya ugyanolyan károkat okozhat, mint ha például vírusirtó nélkül hagyjuk számítógépünket. A piac mind a mai napig alakul, azt gondolom, hogy talán még mindig korán vagyunk egy kicsit, és a piac még igazán csak a következő egy-két évben fogja befogadni az ilyen technológiákat, és nyílnak meg az igazán nagy értékesítési lehetőségek. A legtöbb cég és magánember még most „szokja a gondolatot”, hogy a hívásbiztonságra is költeni kell.
Mennyi idő és mennyi pénz kellett ahhoz, hogy eljussatok a termék fázisig?
A termékfejlesztés nulláról három év és 600-800 ezer euró volt, most kb. 1,3 millió eurónál tartunk, mivel az alaptermék csak tényleg az alap, a körülölelő egyéb fejlesztések ugyanúgy kellenek az értékesíthetőséghez. Ráadásul amikor kimentünk a piacra, rengeteg olyan visszajelzést kaptunk, amit figyelembe kellett vennünk.
Mondok egy nevet: Edward Snowden. Sokszor gondolsz rá?
Nem, soha. (nevet) Snowden nem ártott, de nem is feltétlen használt az üzletünknek. Ha igaz lenne, hogy az ilyen jellegű botrányok valóban beindítják a piacot, és tettlegességig is fajul a vásárlói döntéshozatal, akkor már milliárdosnak kellene lennünk, sajnos még nem tartunk itt (nevet).
Mennyire telített a ti piacotok, és mi lehet a ti versenyelőnyötök?
Számos megoldás elérhető, de megvan az előnyünk: sikerült egy olyan rendszert megalkotnunk, ahol a biztonság nem rontja a használhatóságot és a hangminőséget. Ez minden konkurenciánknál döcög. Mindezekkel együtt nagyon kell sietnünk, egy-két évünk van piaci sikert elérni, utána viszont rengeteg szereplő lehet a piacon, ami rontja az esélyeinket.
Rengeteg szakmai díjat nyertetek egy prémiumtermékkel, most mégis kiadtatok belőle egy olcsóbb, elérhető változatot is. Ez azt jelenti, hogy az értékesítés kissé döcögött?
Nem, a vállalati PRO verzió értékesítése terv szerint halad, viszont butaság lenne nem kihasználni az online értékesítés adta lehetőségeket. Ráadásul a nagyvállalati értékesítés sebességénél a privát vagy a kis- és középvállalati (KKV) döntéshozatal lényegesen gyorsabb, illetve ha ezeken a területeken volument tudunk elérni, az katalizálja a vállalati értékesítést. A nagy tömegeknek szóló egyszerűbb funkciókészletű verzió kiadása azért volt másodlagos, mert a tömegek kiszolgálása teljesen más erőforrásokat igényel, illetve ez eddig ismeretlen terep volt nekünk – viszont úgy döntöttünk, hogy bele kell vágni és úgy néz ki, működni fog.
Most kit tekintetek a célcsoportotoknak?
A nagyvállalatok mellett a KKV-kat és a privát felhasználókat is. Az viszont fontos, hogy a KKV-k és privát felhasználók egyszerűbb, könnyebben kezelhető rendszert akarnak, így ennek megfelelően kellett módosítani a megoldást (ez még most is folyamatban van).
Hogy néz ki nálatok a munka? Van egy szilárd alap, és folyamatosan fejlesztenetek kell, mert véget nem érő harcot folytattok a hackerekkel?
Pontosan. Illetve ahogy az előző pontban is írtam, az is fontos, hogy a vevők mit találnak jónak.
Minden nap azt csinálom, amit én találtam ki magamnak – ez sokkal jobban inspirál, sokkal több energiám van.
Nem hátrány, hogy a cég fejlesztőközpontja Budapesten van?
Egyáltalán nem, ennek csak előnyét látom, Budapest tökéletes lokáció – a magyar mérnököknek jó a reputációja.
A geopolitikai változások, az, hogy Magyarország elég sokat szerepel a nyugati sajtóban, nem árthat a ti üzleti modelleteknek? A bizalom a ti bizniszetekben nagyon fontos, a putyinozás viszont nem segíti ezt elő.
Ez így van, egy okkal több, ami miatt örülünk, hogy értékesítési központnak Svédországot választottuk. Mi mindentől függetlenül tesszük itthon a dolgunkat, és megtesszük azokat az intézkedéseket, amik ahhoz szükségesek, hogy ne legyünk üzleti hátrányban másokkal szemben.
Egyes biztonságpolitikai szakértők szerint Budapest most olyan, mint a századeleji Berlin, hemzsegnek itt az ügynökök. Tudjátok valahogy szűrni azt, hogy milyen célra és hogyan használják a CryptTalkot?
Ez felesleges elméleti probléma. A titkosítás miatt természetesen nem tudjuk, hogy a rendszert mire használják, és nem is lehet feladatunk szűrni, hogy a CryptTalk kinek jár – ez diszkrimináció lenne. A bűnüldözés nem a mi feladatunk, viszont maximálisan együttműködünk a „bűnüldözőkkel” – ez azt jelenti, hogy ameddig a felhasználóink bajba nem keverik magukat (törvényesen használják a rendszert), addig nem korlátozzuk a szolgáltatás használatát, viszont abban a pillanatban ha valamelyik felhasználónk miatt hivatalos hatósági megkeresést kapunk, azonnal kizárjuk a rendszerből. Ez az egyetlen módja, hogy korrektek legyünk mindkét oldallal.
Tovább boncolva ezt a kérdéskört, számtalan olyan dolog van a világon, amit hétköznapi használat mellett rosszra is lehet könnyen használni (kés, benzin, láncfűrész). Ha a CryptTalk lenne az, ami rosszá teszi a világot, akkor nem csinálnánk – mi jó célokra terveztük a rendszert, ezt támogatva építjük a szolgáltatást.
Hova tud tovább fejlődni az Arenim? Van másik új projektetek is?
Igen, dolgozunk egy a CryptTalk technológiára épülő új megoldáson, amely ötletért egyébként már díjat is kaptunk (FinTech Startup of the Year) – ez a megoldás a pénzügyi szektorban fog elsősorban újdonságot adni. Ez a fejlesztés kb. fél év múlva lesz publikus.
Korábban nyughatatlan alkalmazott voltál, a korábbi főnököd most a cégtársad. Változtatott rajtad bármit is az, hogy vállalkozó lettél?
Igen, még nyughatatlanabb vagyok. Most minden nap azt csinálom, amit én találtam ki magamnak – ez sokkal jobban inspirál, sokkal több energiám van, kiélhetem a kreativitásomat, minden nap hoz valami újat, folyamatosan újat tanulok, iszonyatosan élvezem.
Interjú: Példakép Alapítvány