Connect with us

technokrata

Teszt: Kia Rio 1.1 CRDi

Autók

Teszt: Kia Rio 1.1 CRDi

Ez már döfi!
Félelmetesen nyomul a Hyundai-Kia konszern, az új Rio az 1,1 literes dízelmotorral nagyon jól sikerült.

Külső

Tavaly mutatkozott be a Kia Rio új generációja, a koreaiak az Opel Corsa, Citroen C3, Ford Fiesta és társai egyenrangú ellenfelének szánt kisautót szerettek volna alkotni vele. Formailag biztosan sikerrel jártak, a teljesen új fejlesztésű Rióra rávasalták a tigrises egyenarcot, kapott két nagyméretű fényszórót és egy gömbölyded hátsót, tökéletesen illik a kategóriába. Forradalmi megoldásokat nem hozott, de falakat döntögetni manapság egyre nehezebben lehet, sikerült viszont megoldaniuk a dizájnereknek, hogy mindkét nem számára vonzó legyen a modell.

Elölről férfiasabb, hátulról a magasra tett lámpák ellenére is nőiesebb kissé, a hátsó szélvédő ívelt formája egészen különleges. A Rio már messze nem az a lesajnálnivaló kisautó, mint elődje volt, süt róla, hogy Peter Schreyer főtervező és csapata az európai igények gondos felmérése után rajzolta meg a Riót. A forma mellett szól, hogy az arányok miatt még a 4045 milliméteres hossznál is nagyobbnak tűnik az autó, érdekesség, hogy a külső tükröket az ajtókra csavarozták.

Belső

Nemcsak kívül, belül is teljesen átalakult a Rio, nagy szerencse, hogy a tervezéssel megbízott stáb meg sem próbált sablonokban gondolkozni. A kormány mögötti műszerek hagyományosak ugyan, a középkonzol viszont teljesen újszerű és jó ötleteknek sincs híján. Ilyen például, hogy a rádiót (nagyon jól felszerelt modellekben a színes képernyős navigációt) szinte teljesen a burkolatba olvasztották, de a klíma alatti, billenőkapcsolóknak álcázott gombokért is járnak a piros pontok.

Az anyagok minősége még hagy némi kívánnivalót maga után, a műszerfal és a középkonzol burkolata nagyon kopogós, viszont jó összeszerelési minőségre utal, hogy zörejek sehonnan sem érkeznek. A magasra húzott hátsó rész miatt hasznos tolatóradarral felszerelni a Riót, hátrafelé nehézkes a kilátás, az ülések oldaltartása jó. Nem lehet panasz a lábtérre, egymás mögött normális méretű felnőttek is kényelmesen elférnek, ami ideális családi autóvá teszi a Riót. A fekete belső tér kicsit komor hangulatot áraszt, a szürke és barna néven futó árnyalatok jobb választásnak tűnnek.

Motor, fogyasztás

Az új Rióban debütált az 1,1 literes, háromhengeres dízelmotor, amelynek teljesítménye a kis lökettérfogat ellenére is 75 lóerő. Nem túlzás, hogy nagyobb motorokat megszégyenítő rugalmassággal mozgatja a felszereltségtől függően 1,2-1,3 tonnás autót, nem sok olyan átlagsofőr van, aki az első méterek megtétele után 1,1 literesnek tippelné a motort. Mivel csak háromhengeres, erőltetve, húzatva megjön a hangja, de olyan jó szigetelésekkel vették körül, annyira kulturáltan és vibrációmentesen jár, hogy alapjáraton akár benzinesként is megpróbálhatnák eladni a vagány kereskedők.

A Rio nem rakéta, 16 másodperc alatt gyorsul százas tempóra, ám a forgalom tempóját felvéve ez egyáltalán nem zavaró, lomhaságnak nyomát sem érezni. Ezzel a motorral a Rio tipikusan olyan autó, amelybe elég belelöttyinteni a kutaknál minimálisan vételezhető két liter üzemanyagot, és garantáltan elmegy vele legalább 50 kilométert. Az ígért gyári átlagfogyasztás start-stop rendszerrel (+100 ezer forint vagy az 1,1-es dízellel, Eco alapcsomag esetén széria) akár 3,2 liter is lehet, ha ez nem is, tapasztalataink szerint a 4-4,5 liter óvatos vezetéssel teljesen elérhető.

Vezethetőség

A Rióval elindulva azonnal feltűnik, hogy a Kia nemcsak a külsővel próbált az európai vevők kedvében járni, a kormányzás és a futómű beállításai is feledtetik a koreai autókkal kapcsolatos korábbi (rossz) beidegződéseket. Előre McPherson, hátulra multilink felfüggesztés került, a rugózás kicsit lágy, de összességében nagyon jó a Rio úttartása. Finom kormánymozdulatokkal terelgethető az autó, a kuplung is puhán, ideális fogásponttal jár.

A pedálút elején tapasztaltunk egy kis nyikorgást, de ezen akár házilag, WD40-nel is lehet segíteni. Még a kisdízelhez is hatfokozatú kézi váltó jár, pontosan kapcsolgatható, a kar jól megvezetett. Talán túlzás azt állítani, hogy németesen precízen járnak a kezelőszervek, de majdnem ilyen érzésünk lehet a kormány mögött, az összbenyomás valóban meggyőző.

Ár

Tény, hogy minőségi autókkal próbálja letarolni a piacot a Hyundai-Kia konszern, sokat tanultak az európai riválisoktól, de ez az árazásra is igaz. A Riót is betolták a sűrűbe, amennyire jó, annyira nem olcsó. Az alapár 1,4-es benzinessel 3,149 millió forint, de ebben még nincs klíma, a legolcsóbb légkondis kivitel 3,599 millió forintba kerül.

Az 1,1-es dízel klíma nélküli, de start-stopos Eco csomaggal 3,499 millió forintba kerül, a tesztelt modell ára azonban egy ezres híján már négymillió, amire még rájön a jobb felszereltségi szintekhez csak felárért járó start-stopos Eco Dynamic és a többek között ködlámpát és könyöktámaszt tartalmazó P1 csomag 100-100 ezer forintos felára. Egy 4,2 millió forintos kisautó “jóárasítottnak” semmiképp, még hétéves garanciával sem nevezhető, pláne a Kia presztízsével, de ha a koreaiak így folytatják, elfogynak azok, akik például a Rio név hallatán csak lesajnálóan hümmögnek.

Összegzés

Olcsón jót a Kia sem kínál a Rióval, de az első félmondatból csak az olcsó nem igaz. Minden tekintetben felnőtt a kategória élvonalához az autó, akinek van ennyi pénze kisautóra, feltétlenül próbálja ki ezt is. Nem fog csalódni.

Műszaki adatok

hosszúság (mm) 4045
szélesség (mm) 1720
magasság (mm) 1455
tengelytáv (mm) 2570
csomagtér (l) 288-923
saját tömeg (kg) 1155
motor S3/12 dízel              
lökettérfogat (cm3) 1120
teljesítmény (LE/perc) 75/4000
nyomaték (Nm/perc) 170/1500-2750
váltó kézi/6
végsebesség (km/h) 158
gyorsulás 100-ra (s) 16,1
vegyes átlagfogyasztás (l/100 km) 3,2
CO2-kibocsátás (g/km) 85-106
alapár (Ft) 3 999 000



Szólj hozzá!

További Autók

Népszerű

Technokrata a Facebookon

IoT-Magazin.hu

Kütyük

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés
Hirdetés